Dick van der Lecq: Nintendo–Obesitas (2-0)

Dick van der Lecq: Nintendo–Obesitas (2-0)
  • Bureaus
  • 16 jul 2016 @ 11:00
  • 24683 x gelezen
  • Link
  • Dick van der Lecq
    Dick van der Lecq

    Managing Director
    DDB Unlimited
  • Gamification

De tijd dat reclamerelaties werden onderhouden in casino en tietenbar ligt helaas 40 jaar achter ons. Afgelopen dinsdag dineerden we met een gewaardeerde bierbrouwer uit het zuiden des lands in een chic restaurant. Des te groter was de schrik toen een van onze gasten -als door een slang gebeten- uit haar stoel opsprong en krijste dat er ‘eentje’ in de zaal zat. Met haar telefoon in de aanslag baande ze zich schuimbekkend een weg langs geschrokken obers en met damasten gedekte tafels.

Om bij een Wassenaars echtpaar op leeftijd te eindigen, en in pure extase uit te schreeuwen: ‘Jaaaa fuck ik heb ‘m, de Poison Pokémon!!!’. Nog geen kwartier later werd ze voor onze ogen in spanlaken afgevoerd naar de dichtstbijzijnde exorcist.

We hebben het over Pokémon Go, een verslavende game waarmee spelers met hun smartphone virtuele poppetjes op willekeurige gps-locaties moeten vangen en trainen. Het spel werd tien dagen geleden uitgebracht in de VS, Australië en Nieuw-Zeeland en veroverde de wereld in duizelingwekkend tempo. Een week later overschreed het gebruik dat van Snapchat, Tinder, Instagram en Facebook en werd het de grootste mobiele videogame in de Verenigde Staten ooit. De beurswaarde van Nintendo steeg met 6 miljard euro.

Jong en oud trekken er massaal op uit om Pokémons te zoeken. De politie draait inmiddels 24-uurs diensten. In de buurt van tienduizenden locaties wordt melding gemaakt van samenscholingen en files langzaam rijdende auto’s. Het AMC ondervond overlast van mensen die -op zoek naar Clefairy- ruimtes voor rectaal onderzoek binnenstormden. En in een Baarnse eendenvijver vonden vijf jonge spelers geen Magikarp maar een dood lijk.

Nintendo flikt nu voor de tweede keer wat overheden en voedingscentra in hun jarenlange strijd tegen obesitas nooit voor elkaar kregen: gamende kinderen in beweging. Met 100 miljoen Wii-spelcomputers kwamen de bewegingsspellen. En nu jagen ze in nog geen twee weken tijd miljoenen kinderen de straten op, de lanen in. Lusteloze bleekneuzen en spekbergen komen weer bezweet met rode konen thuis. ‘Lekker gevoetbald?’. ‘Nee, hele dag Pokémons gejaagd pap, moet nu weer gaan’. Een geweldig bewijs dat creativiteit de wereld kan veranderen. Spring nu in de auto naar hun hoofdkantoor in Nieuwegein. Voor Pikachu en een Saikeirei, de allerdiepste Japanse buiging.

ANP-5241981.jpg

Pikachu, de bekendste van 721 Pokémons.

(Bron: Het Parool)

Dick van der Lecq

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken