The concept of the impossible

The concept of the impossible
  • Content
  • 12 nov 2014 @ 16:15
  • 25172 x gelezen
  • Link
  • Rose Zandvliet
    Rose Zandvliet

    Concept & Strategy Director
    Talpa Network
  • Big dataInnovatie

Alles wat vandaag de dag bestaat werd ooit gezien als onmogelijk. Denk aan vuur, geweven kleding, vliegen of met emand kunnen communiceren die aan de andere kant van de planeet is. Innovatie is the concept of the impossible. ls we kijken naar veranderingen in de maatschappij, dan is nog steeds het meest opvallende element de snelheid waarmee technologie zich ontwikkelt. Dit heeft niet alleen met Moore’s Law [stelt dat technologische vooruitgang elke twee jaar verdubbelt, red.] te maken, maar ook met het punt waarop onze maatschappij zich nu bevindt.

Heeft u al een home-robot die weet wanneer je moet overwerken en als je bijna thuis bent bij de afhaalchinees een dampende bak noedels bestelt? Of een klok die je wekt en dan meteen het koffiezetapparaat aanzet? Technologische innovaties worden steeds meer gekoppeld. Uiteraard om uiteindelijk ons leven beter of gemakkelijker te maken. Een voorbeeld hiervan is Jibo, een homerobot ontwikkeld door onder anderen Cynthia Breazeal, robotpionier en professor aan MIT Media Lab. Jibo is gekoppeld aan de technologie in je huis en je digital devices. Hij leert gezichten herkennen en op je levenspatroon in te spelen. Ook Cisco schetst een dergelijk toekomstbeeld in de video Internet of Everything | Circle Story. In deze video is alles in ons dagelijks leven gekoppeld aan ons levenspatroon. Sensoren ‘voelen’ dat je naar de deur loopt en de deur opent automatisch, buiten staat je auto al voor je klaar en omdat die gekoppeld is aan je agenda weet je auto precies waar die je heen moet rijden. Als je boodschappen gaat doen dan lichten de producten die niet meer in je koelkast staan automatisch op. Alles wordt zo ‘slim’ dat we bijna niet meer zelf hoeven na te denken. Saai? Wellicht, maar wat ga ik straks doen met de tijd die ik normaal door de Appie slenterde, terwijl ik me probeerde te herinneren welke boodschappen ik nodig had? 

De slimme contactlens 
Niet alleen onze omgeving zal meer connected en ‘slimmer’ worden, er zijn momenteel ook interessante ontwikkelingen op het gebied van wearable technologie. En dan heb ik het niet over een smartwatch, maar over de slimme contactlens waar Google X en farmaceutisch bedrijf Novartis samen aan werken. Deze lenzen worden uitgerust met sensoren en microchips waarvan de drager geen last zal hebben. Denk eens aan de oneindige mogelijkheden zodra je technologie zo klein kunt maken dat het zonder problemen in een lens past. De sky is al lang niet meer de spreekwoordelijke limit. 

Augmented humans 
Een robot die me beter kent dan mijn moeder of lenzen waar meer technologie in zit dan mijn eerste mobiele telefoon? Wat is de volgende stop van deze sneltreinvaart aan ontwikkelingen: cyborgisme? Ik raak mijn telefoon nog wel eens kwijt, dus waarom niet gewoon een chip in mijn hoofd waarmee ik kan bellen? Neil Harbisson richtte in 2010 de Cyborg Foundation op en is de eerste persoon ter wereld die een antenne in zijn hoofd geïmplementeerd kreeg. De antenne heeft een bluetooth-connectie waarmee hij telefoongesprekken rechtstreeks in zijn hoofd kan ontvangen. Waarom? Hij werd geboren met ernstige kleurenblindheid waardoor hij alleen grijstinten ziet en dat kan je leven ietwat gecompliceerd maken, denk maar eens aan de metrokaart of het onderscheid van landsvlaggen. In plaats van bij de pakken neer te zitten heeft Harbisson een antenne ontwikkeld die inmiddels 360 kleurfrequenties kan vertalen naar geluidsfrequenties. Harbisson is de eerste mens die ook infrarood en ultraviolet-licht kan waarnemen. Kun je het je voorstellen hoe het zou zijn om alle kleuren als geluid waar te nemen? De supermarkt in lopen is dan alsof je een discotheek in loopt, en wat zou je aan de verpakking van je product veranderen als je wist hoe die klonk? 

Beam me up, Scotty
Af en toe kijk ik verwonderd naar oude sciencefictionfilms en bedenk me hoeveel verder we nu al zijn. Recente films als HER van Spike Jonze of boeken als The Circle van Dave Eggers geven een interessant kijkje in onze (zeer nabije) toekomst, maar laat je als marketeer niet meeslepen in de waan van de dag en onthoud goed dat technologie niets verandert aan onze emoties. Maslows hiërarchische ordening van behoeften is nog net zo van toepassing als tien of tienduizend jaar geleden. Als je met je bedrijf wilt inspelen op de veranderingen in de maatschappij en alle technologische ontwikkelingen, houd dan in gedachten dat innovatie nooit het doel op zich moet zijn, maar de beste oplossing voor een probleem. En innovatie is niets zonder goed door te hebben welke culturele veranderingen spelen in de maatschappij. Neem altijd je consument als uitgangspunt, bedenk waarom mensen ergens tijd aan spenderen en speel daar op in. De ontwikkelingen die ik hierboven heb omschreven zijn misschien niet vandaag relevant voor ieders business, maar dat ze het gedrag van de consument zullen beïnvloeden is zeker. En dat heeft ook consequenties voor onze marketing. Mijn advies is dan ook: maak tijd, lees blogs, ga naar seminars en bezoek creatieve of innovatie festivals, houd Kickstarter in de gaten en laat je inspireren door boeken en films, zowel fictie als nonfictie. Maak die tijd vrij, blijf nieuwsgierig en leergierig, want stilstand is achteruitgang - zeker in een maatschappij die met ‘warp speed’ verandert.

Dit artikel verscheen in MarketingTribune 14, verschijningsdatum 26 augustus 2014.

Rose Zandvliet

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken