[column] De nieuwe dynamiek van bureaus

[column] De nieuwe dynamiek van bureaus
  • Content
  • 4 feb 2021 @ 08:27
  • 10662 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Innovatie

De basisprincipes van zakendoen blijven dit jaar grotendeels hetzelfde, maar de behoefte om op een meer dynamische manier met klanten om te gaan, wordt volgens Sak van den Boom steeds groter.

Dit betekent investeren in de mogelijkheden voor klantenservicemedewerkers, het trainen van de supportteams en een beter begrip van de klanten, zodat bedrijven zich kunnen blijven onderscheiden van hun concurrenten.

Ik pik dit op uit een verhaal op dutchitchannel. Het klinkt logisch als je denkt aan merken. Maar geldt deze vaststelling eigenlijk niet voor alle sectoren, dus ook de communicatie- en contentmarketingbureaus? Nu klantcontacten minder worden en vervolgens vooral digitaal plaatsvinden is het zaak na te gaan op wat voor manier zoals hiervoor wordt gezegd, dynamischer met klanten kan worden omgegaan. Klantgedrag verandert ook. Men wordt kritischer op de output die door een bureau wordt geleverd, waardoor de risico’s voor de klantrelatie groeien. Een bureau moet voorop blijven lopen op digitaal gebied ten aanzien van de klantrelatie. Welke tools kunnen worden gebruikt om de samenwerking te verbeteren? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er groep apps ontstaan binnen een bepaalde klantrelatie waar de direct betrokkenen met elkaar converseren. Gevraagd en ongevraagd kennis delen of de voortgang van een project bespreken. Zo kun je zorgen voor een optimale relatie experience of team experience. Een ding is zeker: de verwachtingen van opdrachtgevers nemen toe.

Thuiswerken door de pandemie zorgt ervoor dat een bedrijfscultuur zich nu veel meer digitaal openbaart. Moderne technologie wordt, in die hybride of telewerkomgeving, essentieel om succesvol te zijn in je werk. Dat vraagt om de juiste tools en de goede bedrijfscultuur waarbinnen je optimaal kunt functioneren. Meer dan ooit is het de verantwoordelijkheid van het managementteam om ervoor te zorgen dat medewerkers de juiste basis hebben om succesvol te zijn in hun functie. En hier komen moderne technologie en cultuur bij elkaar. (Channelweb)

Begin 2021 stond de wereldwijde LinkedIn teller op ruim 750 miljoen gebruikers, met in Nederland bijna 10 miljoen accounts. Het zijn geen inschattingen, maar de officiële cijfers van het snelgroeiende LinkedIn zelf. Begin 2021 gebruikten dagelijks zo’n 850.000 mensen LinkedIn, wat niet alleen meer een platform is voor werkzoekenden, maar steeds meer een netwerk- en kennisplatform is gekoppeld aan media uitzendingen via Zoom, Microsoft Team (tevens eigenaar van LinkedIn) en de nieuwe features om eenvoudig en gratis richting het eigen netwerk te streamen en zo een belangrijke bijdrage aan de bedrijfscultuur kan leveren. (Spreekbuis.nl)

In dit verband ook een mooi verhaal op FW over de vraag wat we kunnen leren van de teamspirit bij commando’s. Ik pik er enkele citaten uit: ‘Bij teambuilding gaat het om de kwaliteit van de samenwerking; Uiteraard geldt voor zowel commando’s als voor ambitieuze teams dat er ook risico’s aan te weinig individuele initiatieven kunnen zitten. Soms vraagt een situatie om discussie of tegenspraak. Of kan één iemand het met een voornemen van een team oneens zijn en het team daarmee helpen kritisch te blijven nadenken. Maar in de teams die op hoog niveau functioneren zijn deze individuele acties bedoeld om de missie te bereiken. En niet bedoeld voor eigen gewin.’ Een leuk en inspirerend verhaal om te lezen.

Even interessant is een verhaal op marketingfacts.nl met als titel: Bureau wordt lab. ‘De nieuwe bureaus die zich melden onderscheiden zich zelden van de bureaus die we al jaren kennen. Het nieuwe zit 'm meestal in een zoveelste leaner & meaner-propositie of in het adagium 'alleen met de creatieven aan tafel'. Voor baanbrekende nieuwkomers moeten we in Londen zijn, aldus de auteur. Het bureau van de toekomst is niet resultaat-gedreven, maar inzicht-gedreven. Het bureau werkt met wat ze zelf het Human Understanding Lab noemen. Dit Lab wordt gevormd door teams van neurowetenschappers, research experts, trendanalisten, datawetenschappers en gedragswetenschappers. Die werken geïntegreerd samen aan het vergaand doorgronden van houding en gedrag van voor klanten specifieke doelgroepen. De kennis die hier wordt opgedaan, verschaft zoveel méér inzicht over 'wat drijft wie?', dat ze als bureau in staat zijn samen met hun klanten strategisch scherpere keuzes te maken en ook creatief effectiever en meer onderscheidend te zijn in hun communicatieoplossingen.’

Het gebrek aan consistentie over het verhaal over het coronavirus maakt duidelijk dat het gebrek aan eenduidigheid voor veel onrust kan zorgen. De vlam sloeg in de pan. Overheidscommunicatie over mondkapjesgebruik, testbeleid, de volgorde waarin we geprikt zullen worden, de anderhalvemetereconomie, thuiswerken en de bijdrage van kinderen aan het aantal besmettingen, ging alle kanten op. Geen touw aan vast te knopen. We zijn deskundigenmoe en de kijkdichtheid van de praatprogramma’s lijdt eronder. Geen duidelijk verhaal is een bron van veel kwaad.  (Bron: MT/Sprout) Het onderschrijft de visie dat een bredere expertise nodig is voor het bepalen van een beleid of een communicatiestrategie.

 

 

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken