Intern is extern
- Content
- 20 jul 2016 @ 10:01
- Link
-
Bert Groothand
Senior communicatie & contentconsultant
BGCommunicatie - TrendsContentDialoogInteractieCommunicatie
- 20 jul 2016 @ 10:01
- Bert Groothand
Het oude adagium intern = extern lijkt, hoe krankzinnig ook, steeds meer een probleem te worden. In de oude corporate communicatie-werkwijze was dat zo ongeveer les één. Maar dan vooral om slecht nieuws binnen te houden. Was er een rampje gebeurd? Was er intern slecht nieuws bekend geworden? Gordijnen dicht, hopen dat niemand het merkt in de boze buitenwereld, en dan wordt het vanzelf weer morgen. Heeft het de kranten niet gehaald. Ja, mijn neus! Dat werkte uiteindelijk vroeger ook al niet en nu al helemaal niet meer.
Vandaar dat ook content marketing-bureaus steeds vaker bezig zijn met interne communicatie. Of ze dat meestal goed doen laat ik maar even in het midden. Interne communicatie is een ander vak dan het maken van extern gerichte content. En om misverstanden te voorkomen: interne communicatie gaat een streepje verder dan ‘instructie voor medewerkers’. Het ‘leven’ van de merkbeloftes door medewerkers is de voorwaarde voor een succesvolle relatie met de beoogde doelgroepen.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat de interne component de smeerolie kan zijn voor een succesvolle content marketing. Zeker in de dienstverlening waar gedrag natuurlijk zo ongeveer de belangrijkste pijler is van de bedrijfsvoering. Maar waarom wordt hieraan toch nog steeds zo weinig aandacht geschonken? Het antwoord hierop heb ik deels al gegeven: het is een ander vak. Met andere inzichten, waarvoor je misschien zelfs wel een andere blik moet hebben.
Welke mensen heb je nodig om je dienstverlening goed op orde te krijgen? De ongeïnteresseerde studenten die je ‘s avonds aan de (callcenter)lijn krijgt om je te vragen of je nog wat extra’s wil doneren aan bijvoorbeeld het WNF? Die niet te onderbreken zijn omdat hun script nu eenmaal afgewerkt moet worden? De vraag stellen is hem beantwoorden. Nee dus! Het juiste gedrag van een medewerker is honderd keer belangrijker dan een miljoenen kostende TV-campagne. En ‘juist’ gedrag is niet wat wíj vinden wat juist is, maar is dát gedrag dat past bij het merk. Authenticiteit is een toverwoord dat op een goede manier ingevuld moet worden. En als dat gebeurt is inderdaad intern en extern gelijk. Maar daar moet nog wel bij een groot aantal bedrijven (en bureaus) veel voor gebeuren.
Deze blog verscheen eerder op Platform Content.
-
Bert Groothand
- Werkt bij: BGCommunicatie
- Functie: Senior communicatie & contentconsultant
- Website:http://www.contentmarketingcongres.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Waddengebied viert het donker met vampiercampagne
- Zilveren Kruis en KNVB trappen gesprek over mentale gezondheid...
- KNRM richt vizier op toekomst met krachtige najaarscampagne
- Porsche en Smeg bundelen hun krachten in design
- Amsterdam herleeft 1675 in virtual reality
- Kennemerhart zet levenservaring centraal in nieuwe...
Laatste Nieuws
- Histor laat persoonlijkheid spreken... 21-10-2025
- Kennemerhart zet levenservaring... 20-10-2025
- Waddengebied viert het donker met... 17-10-2025
- Porsche en Smeg bundelen hun... 15-10-2025
- KNRM richt vizier op toekomst met... 15-10-2025
- Zilveren Kruis en KNVB trappen... 13-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes