[column] Sjoemelcontent

[column] Sjoemelcontent
  • Content
  • 13 sep 2019 @ 09:28
  • 12864 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Greenwashing gebeurt in vrijwel elke sector. Dus ook binnen contentmarketing. Moet je daar als contentmarketeer aan meedoen? 69% van de Nederlanders denkt groene stroom te hebben, terwijl maar 6% van onze energie duurzaam wordt opgewekt.

Hoe kan dat? De steenkolenindustrie is de meest vervuilende tak van de energiesector en verantwoordelijk voor maar liefst 70% van de wereldwijde uitstoot aan CO2. 69% van de Nederlandse huishoudens dénkt duurzame energie af te nemen, maar steunt zonder het te weten toch de steenkolenindustrie. Het trucje dat dit mogelijk maakt, noemen we ‘greenwashing’. Dit is een term die gebruikt wordt om aan te geven dat bedrijven of organisaties zich duurzamer of ‘groener’ voordoen dan ze daadwerkelijk zijn. (Bron)

Moet je daar als contentmarketeer aan meewerken? Lynsey Dubbeld is er op Frankwatching duidelijk over: MVO-communicatie is relevanter dan ooit. ‘Consumenten verwachten in toenemende mate dat niet alleen de politiek maar ook het bedrijfsleven met oplossingen voor het klimaatprobleem en andere maatschappelijke issues komen.’ In haar verhaal veel goede adviezen over storytelling en duurzaamheid. ‘Uit de ervaringen met storytelling weten we ook dat verhalen die spannend, persoonlijk en/of positief succesvoller zijn. Verhalen over duurzaamheid moeten vooral niet te veel gaan over technische details, abstracte feiten en ingewikkelde cijfers. Kritisch zijn is niet zo moeilijk, maar mensen lopen nooit achter een criticus aan. Ze volgen liever leiders.’ Lezen dat verhaal dus. Zeer leerzaam.

In dit kader moest ik wel even grinniken om de recyclefiets van Nespresso. Driehonderd kopjes koffie leveren voldoende grondstof op om een stadsfiets te produceren. Mooie publiciteit voor Nespresso, want zo krijgt het Zweedse bedrijf veel positieve aandacht voor de kleine stappen die het concern zet op het gebied van duurzaamheid. (Bron) Bij mij werkt deze communicatie overigens averechts. Waarom geen cupjes van goed recyclebaar materiaal? Ik noem de verhalen van Nespresso sjoemelcontent.

Na het lezen van het verhaal van Joop Snijder over AI op FW sta je ten aanzien van het belang van AI weer met twee benen op de grond. Hij schrijft dat de komst van AI nog niet betekent dat we met pensioen moeten. Integendeel. ‘AI is echt goed in het doen van bepaalde dingen die onze hersenen niet aankunnen, maar het is niet iets wat we kunnen aanzetten om een algemene redenering uit te voeren met zaken als analogieën of creatief denken of buiten de kaders springen.’

Voor tekstschrijvers spannend om te lezen is het verhaal over sentimentanalyse op retailtrends. ‘Door de talloze plekken waar recensies worden achtergelaten, zie je in het woud der meningen al snel de algehele teneur niet meer. Dat is precies wanneer een sentimentanalyse van pas komt. Met behulp van web- en social media crawlers – tools waarmee je online content analyseert – kun je eenvoudig een grootschalige opinieanalyse uitvoeren op bijna alle online content. Text mining noemen we dat. Met een sentimentanalysemodule analyseer je welke uitspraken subjectief en welke objectief zijn en wat de toon van de uitingen is.’

Niet alleen volgens SIRE met de campagne ‘Waardeer het, repareer het’ maar ook volgens emerce is the war on waste van start gegaan. Onder de titel ‘kunstmatige intelligentie maakt de mode-industrie groener’ een interessant verhaal over de kracht van AI om duurzamere processen te realiseren en tegelijkertijd klanten een betere service te bieden. Consumenten willen ‘groenere’ producten en werken aan een duurzamere toekomst.

Een van de interessante lessen van het contentmarketing-congres in Cleveland, waar een delegatie van collega’s ons land vertegenwoordigde: natuurlijk gaat het bij content marketing om de aandacht van de doelgroep. Maar nog belangrijker is vertrouwen. Bij alles wat je doet is je focus gericht om het vertrouwen van je doelgroep te winnen. Sjoemelcontent en greenwashing zijn dus uit den boze. (CMI)

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken