PostNL en FuturumShop testen herbruikbare verpakkingen
- Design
- 5 sep 2018 @ 08:33
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - MaatschappijPackaging design
- 5 sep 2018 @ 08:33
- Nanny Kuilboer
PostNL en FuturumShop.nl willen minder verpakkingsmateriaal gebruiken en minder lucht vervoeren. Daarom testen de twee partijen twee maanden lang het gebruik van flexibele herbruikbare verpakkingen.
De online bestellingen van FuturumShop, online shop voor wielrenners en mountainbikers, die zijn bestemd voor Zwolle en omgeving worden hierin verpakt en bezorgd. De verpakkingen worden na bezorging meteen weer meegenomen door de bezorger. Eén herbruikbare verpakking kan tot 1.000 keer opnieuw gebruikt worden en is gemaakt van flexibel materiaal, dat zich vormt naar het product, waardoor er minder lucht in het pakket zit.
Na afloop van de testperiode wordt getoetst bij consumenten, bezorgers en andere betrokkenen wat de ervaringen zijn geweest. Daarna wordt gekeken óf en hoe het gebruik van herbruikbare verpakkingen op grotere schaal kan worden ingezet.
PostNL zet in op meer uitstootvrije voertuigen, plaatst zonnepanelen op alle pakkettensorteercentra en wil samen met partners de keten van e-commerce verduurzamen. Verpakkingen spelen daarin een belangrijke rol. PostNL heeft in 2015 de Foodbox ontwikkeld samen met de universiteit van Wageningen. In deze foodboxen worden boodschappen en maaltijdboxen gekoeld en voedselvers vervoerd. De verzegelde boxen worden na bezorging weer meegenomen door de bezorger. De duurzame koelboxen kunnen daardoor tot 500 keer hergebruikt worden en foodaanbieders hoeven de producten niet zelf in (kartonnen) dozen te verpakken. Door het gebruik van deze boxen zijn gekoelde wagens niet nodig.
Ook de verpakking Fashionpack is in 2016 door PostNL ontwikkeld om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken en minder lucht te vervoeren. De hoeveelheid lucht wordt verminderd door de kleding vacuüm te verpakken. Veel kledingartikelen passen zo gewoon door de brievenbus.
In 2016 startte FuturumShop al met bezorging per fietskoeriers en is er voor de verpakking van het eigen merk, Futurum Quality Gear, bewust gekozen om dit zonder plastic te doen.
Raad van kinderen
Elk jaar vraagt PostNL de Raad van Kinderen (9 tot 12 jaar) om mee te denken over duurzaamheidsvraagstukken. PostNL vindt het belangrijk om kinderen te betrekken bij de oplossingen voor hun toekomst. Kinderen stellen heldere vragen en komen met creatieve ideeën. In 2017 heeft PostNL de Raad van Kinderen gevraagd: ‘Hoe krijgen we onnodige lucht uit verpakkingen? Tijdens de jaarlijkse dialoogsessie heeft de Raad van Kinderen PostNL en andere spelers in de e-commerce geadviseerd om na te denken over verpakkingen die herbruikbaar zijn. PostNL en FuturumShop delen deze ambitie en hebben samen deze flexibele en herbruikbare verpakking voor de pilot ontwikkeld.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers