Holy Turtle van SodaStream haalt plastic afval uit zee
- Design
- 10 okt 2018 @ 08:10
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Duurzaam design
- 10 okt 2018 @ 08:10
- Nanny Kuilboer
SodaStream International verzamelt plastic afval uit open water met de ‘Holy Turtle’. Het apparaat wordt nu getest in de Caribische Zee, voor de kust van Roatan (Honduras). Het is de eerste keer dat een commercieel bedrijf actief afval uit zee gaat opruimen.
De delegatie bestaat uit 150 leidinggevenden van SodaStream uit 45 landen, internationale milieudeskundigen, de Plastic Soup Foundation, honderden kinderen van zeven verschillende lokale scholen en lokale Hondurese overheidsvertegenwoordigers.
Het initiatief werd geïnspireerd door een video van Caroline Powers uit oktober 2017 voor de BBC, met onderwaterbeelden van een drijvende vuilnisbelt voor de kust van Roatan. Geschokt door de verontrustende beelden, begon de CEO van SodaStream, Daniel Birnbaum – zelf een ervaren schipper en marineofficier – een zoektocht naar een oplossing om het drijvende afval op te ruimen. Birnbaum: ‘Natuurlijk kunnen we niet alle plastic afval ter wereld opruimen, maar we moeten allemaal doen wat we kunnen. En het belangrijkste is dat we ons engageren om het gebruik van wegwerpplastic te stoppen.’
Holy Turtle
De Holy Turtle is een 300 meter lange installatie die voorzichtig wordt voortgetrokken door twee zeeschepen. Het apparaat houdt drijvend afval tegen, terwijl de grote gaten ervoor zorgen dat zeedieren beschermd blijven. Het ontwerp is geïnspireerd door de olievlekinsluitingssystemen en is ontwikkeld door het Amerikaanse ABBCO, experts op het gebied van olielekkage. Het verzamelde afval zal aan wal worden gedeponeerd en later gebruikt worden in een tentoonstelling om consumenten van over de hele wereld te laten zien welke milieuschade we veroorzaken door het gebruik van wegwerpplastic, zoals plastic bekers, rietjes, zakken en flessen.
Milieu-ambassadeurs
Tijdens de vierdaagse SodaStream-missie in Honduras zullen kinderen van zeven lokale scholen samenwerken met het management van SodaStream om het afval op te ruimen. Daarnaast krijgen zij educatieve sessies van milieudeskundigen, zodat de kinderen echte milieu-ambassadeurs worden binnen hun gemeenschap. Gastsprekers zijn onder andere: Maria Westerbos, oprichter van Plastic Soup Foundation; Chris Jordan, kunstfotograaf bekend van de beroemde film ‘Albatross’ over de milieutragedie op Midway Island; Laura Leiva, onderzoeker van zeeafval van het Alfred-Wegener Instituut voor Pool- en Zeeonderzoek in Duitsland; Elena Gonzalez, mede-oprichter van de Coastal Clean-up van Bay Island; Mishelle Mejia, duurzaamheids- en CSR-consulent; en Ian Drysdale, natuurbeschermer en mede-oprichter van Marine Park in Honduras.
‘Meer dan acht miljoen ton plastic gaat elk jaar de oceaan in. Dat plastic verdwijnt niet. Het breekt op in kleine deeltjes, zweeft in de oceaan, brengt het leven in zee in gevaar en komt in onze voedselketen terecht’, aldus Daniel Birnbaum, CEO van SodaStream. ‘We moeten allemaal de handen in elkaar slaan om het gebruik van wegwerpplastic te verminderen en ons ertoe verbinden onze gewoontes te veranderen en te kiezen voor herbruikbare alternatieven. Het ligt in onze handen.’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- 'Smeuïge' samenwerking tussen... 07-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers