Total Design ontwikkelt nieuw merk Muon

Total Design ontwikkelt nieuw merk Muon
  • Design
  • 29 mei 2020 @ 09:46
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Branding

Muon is de nieuwe holdingnaam voor een internationale groep bedrijven gespecialiseerd in de ontwikkeling van micro-precisiecomponenten. Total Design ontwikkelde dit nieuwe merk van positionering tot naam, visuele identiteit en communicatie.

De bedrijven binnen Muon, Veco (NL), Reith Laser (NL), Tecan (VK) en Atul (IND), hebben zich elk gespecialiseerd in verschillende technologieën: electroforming, chemical etching en laser material processing. Muon werkt in co-productie met high tech bedrijven wereldwijd in onder meer de medische-, semiconductor-, digital printing- en voedselindustrie.

Elementair logo

In 2019 werd Total Design gevraagd om voor de holding een nieuw merk te ontwikkelen, van positionering tot naam, visuele identiteit en communicatie. Voor de naam is samengewerkt met Skriptor Zigila. In een proces waarbij tientallen namen zijn gepasseerd, kwam Muon er in internationaal onderzoek het beste uit. Een micron oftewel een mu is één duizendste millimeter. Muon verwijst daarmee letterlijk naar de wereld van micro precisie. Hugo van den Bos, head branding team Total Design: ‘Zeker voor de professionele doelgroep zal dat direct herkenbaar zijn. De naam is nieuw, maar voelt toch direct vertrouwd. De visuele identiteit moest vooral simpel, high tech en fascinerend zijn. Er is gekozen voor een elementair logo in combinatie met vormen en kleuren die ontstaan door de lichtval op de metalen legeringen waaruit de componenten worden gemaakt. De vormen zijn abstracties en uitvergrotingen van verschillende technische tekeningen. Zo wordt het onzichtbare zichtbaar gemaakt.’

Communicatie

Van den Bos: ‘Ook in de communicatie is er een grote slag gemaakt. Daar waar technische bedrijven over het algemeen de neiging hebben om eerst te praten over de technologie en daarna pas over de toepassingen, is dat helemaal omgegooid. In de eerste plaats gaat het nu om de betekenis van Muon. Innovaties die mogelijk zijn dankzij Muon, en de invloed daarvan op het dagelijks leven van mensen en de wereld om hen heen. Vanuit deze relevantie is alle content opnieuw ontwikkeld voor zowel product- als corporate presentaties.’

Miniaturisatie
Miniaturisatie wordt steeds belangrijker. De complexiteit van de componenten neemt razendsnel toe (wet van Moore), evenals de snelheid en de prestaties, terwijl massa en energieverbruik steeds verder moeten worden teruggebracht. Door intensief samen te werken, kunnen grenzen nog sneller en verder worden verlegd. Dit is essentieel, want de micro precisie componenten zijn “mission critical” voor de opdrachtgevers van Muon.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken