H&M webshop plat door collectie Marant: hoe voorkom je dit?

 H&M webshop plat door collectie Marant: hoe voorkom je dit?
  • Food-en-retail
  • 15 nov 2013 @ 13:38
  • 27179 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenMerken

De webshop van H&M ging gisteren bij de start van de onlineverkoop van de Isabel Marant-collectie al snel plat. Het is niet de eerste keer. Out of stock-situaties of niet-functionerende webshops zijn de nachtmerrie van elke marketeer. H&M woordvoerder Laura Muscas: ‘de site raakte overbelast door de grote belangstelling. We hebben de mensen toen in een wachtrij moeten plaatsen.' Welke merken hebben hier ook last van? En hoe kun je zulke online piekbelasting in je webshop opvangen? Vijf belangrijke tips.


H&M is niet de enige die met het probleem van onbereikbaarheid kampt. 'Ruim een kwart van de webshops is onvoldoende bereikbaar', bleek recent uit bereikbaarheidsonderzoek van Uptrends, een bedrijf voor web performance monitoring. Uptrends liet de homepages van 1.869 webwinkels van 3 tot 18 oktober iedere vijf minuten peilen door een mondiaal netwerk van controlestations. 1.384 shops waren minimaal 99,90 procent van de tijd bereikbaarheid. Daarmee voldeed 74 procent van de shops aan de zgn. SLA-norm, tegenover 69 procent vorig jaar. Van alle websites was 44 procent de volle 100 procent bereikbaar, waaronder Wehkamp.nl, Zalando.nl, Coolblue.nl, Debijenkorf.nl en (toen nog wel) de homepage van H&M. Tot de grotere online retailers met een ondermaatse uptime (de totale tijd dat de infrastructuur bereikbaar is, red.) volgens Uptrends behoren AH’s Albert.nl (99,34 procent), Mediamarkt.nl (99,19 procent) en Hema.nl (98,76 procent). De site van Hema was tijdens de testperiode van ruim twee weken bijna vijf uur niet te bezoeken.

Andere periode, meer controle
'Het is lastig hele harde conclusies te trekken uit de inmiddels zeven bereikbaarheidonderzoeken van Uptrends, omdat de meetperiode per jaar verschilt en het aantal controlestations met de tijd is toegenomen', meldt Arjan van Oosterhout van vakblad Twinkle. Maar dat de bereikbaarheid van professionele merken hapert, lijkt evident. Hoe kun je zulke online piekbelasting zoals H&M overkwam beter opvangen? 'Om de bereikbaarheid optimaal te houden moeten webshops - natuurlijk al vanaf de start - maatregelen nemen om piekbelasting goed op te vangen, zonder dat bijvoorbeeld de laadtijd of de bereikbaarheid van de site vertraging oploopt', adviseert Emile Schouwstra, business development manager bij LeaseWeb, één van de grootste hostingproviders van Europa. Als hostingprovider houdt Leaseweb zich bezig met het optimaliseren van de onderliggende IT infrastructuur en het garanderen van uptime. Schouwstra geeft (bron: Blauw.com) vijf belangrijke tips voor de hosting en continuïteit van webwinkels, op piekbelasting zoals tijdens het feestseizoen of bij zo'n H&M actie op te vangen:

1. Zorg ervoor dat de webwinkel extra dataverkeer bij pieken in het feestseizoen aankan. Als een overeenkomst met een hostingprovider afgestemd is op een vaste hoeveelheid dataverkeer, kunnen onvoorziene pieken kostbaar worden. Kies daarom voor een schaalbare omgeving die ruimte biedt voor een snelle en flexibele uitbreiding van de capaciteit.

2. Werk bij voorkeur niet met een ‘shared webhosting dienst’, waarbij meerdere webshops dezelfde faciliteiten en infrastructuur delen. Deze is namelijk extra gevoelig voor piekbelasting. Een dedicated infrastructuur op basis van fysieke of cloud servers is de beste keus. Omdat ook een cloudoplossing op fysieke apparatuur staat, is de keuze van een goed datacenter eveneens van groot belang.

3. Zorg voor een dubbel uitgevoerde, ofwel redundante infrastructuur. Hierdoor blijft de site bij uitval van de servers of delen van het netwerk toch bereikbaar. Een ander alternatief is gebruik te maken van een twin datacenter oplossing, waarbij de infrastructuur in twee aparte datacenters gehost wordt.

4. Kies voor een hostingprovider met een kwaliteitsnetwerk. Het klinkt mooi als een website 99 % van de tijd operationeel is, maar in de praktijk kan dat betekenen dat de website bijna vier dagen per jaar niet bereikbaar is. Wanneer dit gebeurt in de aanloop naar Sinterklaas en de feestdagen loop je een hoop omzet mis. Om toch verzekerd te zijn van goede performance, is het belangrijk dat de gekozen hostingprovider beschikt over een redundant netwerk met een goede wereldwijde connectiviteit.

5. Websites zijn vanuit de hele wereld te bezoeken, onafhankelijk van tijdzones en tijdstip. Als problemen zich voordoen, ongeacht op welk moment, moeten deze zo snel en accuraat mogelijk verholpen worden. Een hostingprovider moet daarom 24/7 technische ondersteuning bieden. Daarnaast is het belangrijk dat het technisch personeel over de benodigde kennis beschikt en regelmatig cursussen volgt om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen.


Naast deze aan techniek gerelateerde tips speelt volgens Schouwstra ook de kennis en ervaring van de hostingprovider een rol. De wachtrij die H&M instelde is volgens online marketeer Jorg Bouman van Uptrends een mogelijke oplossing voor piekbelasting. 'Je kan er voor kiezen op bijvoorbeeld e-commerce websites, in het geval van enorme pieken, de bezoekers in een wachtrij te plaatsen zodat de site niet volledig plat gaat. Maar als een website al plat ligt en dus onbereikbaar is, dan heeft een wachtrij ook niet veel meer zin', aldus Bouman. Hij wijst op deze publicatie die hij over maatregelen tegen piekbelasting schreef.

Stijging advertenties
De collectie van Isabel Marant voor H&M wordt intussen ook op de 'webshop' Marktplaats flink verhandeld. De designerkleding is iets populairder dan die van voorganger Martin Margiela. Van een echte run op de items is vooralsnog geen sprake, meldt Marktplaats. 'Gisteravond waren de eerste items uit de designercollectie al te koop op Marktplaats, afkomstig uit een speciale pre-sale voor BN’ers in Amsterdam. Vanochtend om 9.00 uur gingen de deuren open voor het grote publiek, dat in Amsterdam en in Rotterdam al in grote rijen voor de winkels stond. Vlak daarna verschenen de eerste kledingstukken uit de winkels op Marktplaats.' De online handelssite zag in de aanloop naar de lancering het aantal advertenties met kleding van Isabel Marant stijgen van gemiddeld 30 naar 50 per dag, waarschijnlijk geplaatst door fashionistas die een graantje mee willen pikken van de hype die ontstaat rondom de H&M-collectie. De webshop van H&M zelf functioneert intussen weer, aldus Muscas: 'gelukkig kon het probleem snel opgelost worden, zodat iedereen verder kon shoppen.’ (PvWK)

Klik hier voor een reportage van RTL Boulevard over H&M en Marant. En hier voor het minuut-tot-minuut verslag van de marketinghype door FashionUnited.



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken