4 vragen aan Picnic-oprichter Joris Beckers
- Food-en-retail
- 6 aug 2015 @ 16:11
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenOnline
- 6 aug 2015 @ 16:11
- Redactie Food en Retail
Joris Beckers is een van de vier oprichters de aanstaande nieuwe online supermarkt Picnic. Hij noemt zijn formule de eerste partij waarbij consumenten niet meer hoeven te betalen dan in de winkel. Gaat hij het waarmaken? 'Je kunt zeggen dat we met boodschappen doen wat Zalando met mode heeft gedaan.'
Nederlandse supermarkten krijgen er een online rivaal bij, zoals MarketingTribune direct meldde: Picnic. Deze retailformule laat shoppers bestellen per app en bezorgd met elektrische busjes. De initiatiefnemers van Picnic willen goedkoper zijn dan de concurrenten en vanaf september in de eerste gebieden boodschappen gratis bezorgen. Consumenten zien Picnic wel zitten, vakpers is voorzichtig verrast. Picnic is een initiatief van Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys (beiden ex-Fredhopper), supermarktmarketeer Bas Verheijen en serieondernemer Michiel Muller. Onze collega's van vakblad Twinkle, ook van MarketingTribune-uitgever BBP Media, stellen vijf vragen over de spraakmakende startup aan Beckers.
1. Klaar voor de start?
‘Door de huidige media-aandacht zijn we eerlijk gezegd nogal overvallen. Natuurlijk is het leuk, maar we zijn nog maar een hele kleine, beginnende supermarkt. Het staat allemaal in de kinderschoenen, elke dag voeren we verbeteringen door. De huidige test in Amersfoort loopt aardig, maar we moeten daar nog officieel van start gaan. Aan de andere kant zijn we ook niet van gister; we hebben drie jaar aan Picnic gewerkt. Het is een goed doordacht concept, dat we ambitieus in de markt gaan zetten. Aan voorspellingen over onze toekomstige aanwezigheid waag ik me niet, waarschijnlijk zullen we ons als een olievlek uitbreiden. Of we app only zullen blijven weet ik nog niet, voorlopig in ieder geval wel.’
2. Waar is het idee voor Picnic vandaan gekomen?
‘We hebben van dichtbij gezien hoe e-commerce is opgekomen in steeds nieuwe non-food categorieën. De andere Picnic-oprichters en ik vroegen ons af of zo’n online groei ook in boodschappen mogelijk is. Samen hebben we de twee belangrijkste hobbels geïdentificeerd: ten eerste de prijs, want bezorgen is nu gewoon duur, ten tweede het lange wachten door de grote tijdvakken. En dus besloten we iets te ontwerpen wat die twee punten adresseert: een nieuwe, totaal gekoelde voedselketen.’
3. Hoe ziet die eruit?
‘We werken met één dc in Nijkerk. Om elf uur ’s avonds, de uiterste besteltijd voor boodschappen bij Picnic, brengen we alle orders in kaart. Gedurende de nacht komen de versleveranciers naar Nijkerk, waarna alles keurig in mandjes wordt gestopt. De volgende middag gaan de bestellingen in een grote gekoelde vrachtwagen naar de hubs, waarvan we er voorlopig één hebben in Amersfoort. Daar worden de orders in elektrische bestelbusjes met koeling geladen, die speciaal voor ons zijn ontworpen en niet harder gaan dan 40 kilometer per uur. Die busjes leveren de boodschappen in vaste rondes en tot op een half uur nauwkeurig af aan de deur, een beetje zoals de melkboer vroeger. Door deze werkwijze blijven verswaren nog geen dag bij ons in de keten, waardoor we verser en goedkoper zijn dan de huidige aanbieders met winkels. Het prijsverschil geven we terug aan de klant; de boodschappen zijn nergens goedkopers en de bezorging kost niks.’
4. Hoe komen jullie aan het assortiment?
'Voor de kruidenierswaren werken we samen met supermarktketen Boni, aangesloten bij inkooporganisatie Superunie. Behalve aan de inkoopkant hebben we niks met Boni te maken, we trekken verder niet samen op. Naast Boni hebben we nog een aantal andere leveranciers. We zullen met name versproducten ook onder ons eigen merk gaan aanbieden. Denk aan groente en fruit, vlees en brood. Dat huisassortiment begint klein, maar zal in de loop van de tijd groeien.’
lees verder: Twinkle
Lees hier de column: Online supermarkt Picnic is rare marketingfrats
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- uitgever BBP Media
- boodschap
- goedkoper
- initiatief
- serieondernemer
- vakblad
- Michiel Muller
- gratis bezorgen
- Fredhopper
- Picnic
- concurrent
- Twinkle
- Frederik Nieuwenhuys
- collega
- vakpers
- MarketingTribune
- Joris Beckers
- supermarktmarketeer Bas Verheijen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing