Bar-Le-Duc zet in op duurzamere toekomst

Bar-Le-Duc zet in op duurzamere toekomst
  • Food-en-retail
  • 9 aug 2018 @ 10:14
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Acties

Mineraalwatermerk Bar-Le-Duc houdt tot 15 november een actie waarbij wordt samengewerkt met sportclubs. Hoogste tijd om te bellen met Bram Pluijm, Projectmanager Duurzame Samenwerkingen.

Zou je jezelf eens willen introduceren? Wat heb je met shoppermarketing?

‘Ik ben Bram Pluijm en bij Bar-le-Duc werkzaam als Projectmanager Duurzame Samenwerkingen. In mijn functie zet ik projecten op die bij moeten dragen aan het verkleinen van de impact van PET-plastic op het milieu. Hierbij kan je denken aan samenwerkingen met organisaties en bedrijven in verschillende Out of Home-kanalen waar PET-plastic een veelvoorkomend afvalproduct is. Shoppermarketing is een mooi middel om in te zetten om een stukje bewustzijn te creëren bij de consument en ze uit te dagen om bij te dragen aan een duurzamere toekomst. Onze Recyclebakken bieden op een natuurlijke manier ondersteuning aan de missie van Bar-le-Duc.’

Bar-le-Duc gaat als eerste frisdrankproducent écht de strijd aan met zwerfafval.  De primaire focus ligt op het creëren van een gesloten circuit met sportclubs in Nederland en België. Hoe is dit concept precies ingevuld?

‘Bar-le-Duc heeft als eerste en enige frisdrankproducent een fles die voor 100% gemaakt is van gerecycled plastic. Hiermee zijn we de duurzaamste in onze markt en naast dat we hier al koploper zijn willen we met dit concept nog een stap zetten in de goede richting. Het project is er echt op gericht om samen met de sportclubs te werken aan een duurzamere toekomst. Het is een leerschool voor Bar-le-Duc om te kijken wat er voor nodig is om echt een circulaire economie te kunnen realiseren. Daarnaast zien we het als een mooie mogelijkheid om lokale gemeentes aan te haken op dit dossier en zo gescheiden afvalinzameling op sportverenigingen een boost te geven. Dit is namelijk nog niet vanzelfsprekend.’

Wat verwacht je met dit concept te bereiken?

‘We willen uiteindelijk een gesloten circuit realiseren met verschillende sportclubs in Nederland en België. We kunnen als verpakt water-producent niet onze ogen sluiten voor het plasticprobleem in de wereld, want feit is dat dit er gewoon is. We zullen onze verantwoordelijkheid hiervoor moeten pakken. Met de 100% gerecyclede fles hebben we 3 jaar geleden de eerste stap gezet, nu is het tijd om ook het zwerfafval aan te gaan pakken.

Is er een aanleiding om juist op dit moment met deze actie te komen?

‘Het sportseizoen begint in september weer, dus op dit moment zijn sportclubs weer bezig met het opstarten voor het aankomende seizoen. Nu is het een mooie tijd om in gesprek te gaan met de sportclubs, omdat nu de plannen gemaakt worden en de juiste mensen op de sportclubs aanwezig zijn.’

Welke externe bureaus bij dit project betrokken?

PUL Display heeft onze Recyclebakken ontworpen nadat we intern tot de conclusie gekomen waren dat dit de volgende stap moet zijn voor Bar-le-Duc.’

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken