Black Friday: 95% jongeren overweegt aankoop
- Food-en-retail
- 22 nov 2019 @ 09:24
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Acties
- 22 nov 2019 @ 09:24
- Sjaak Hoogkamer
Volgende week vrijdag is het Black Friday, het internationale koopjesfestijn dat uit Amerika is komen overwaaien. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org, in samenwerking met Ruigrok NetPanel, blijkt dat 95% van de Nederlanders inmiddels bekend is met Black Friday.
Hele week aanbiedingen
De vrijdag is daarmee veel bekender dan de van oorsprong online koopjesdag Cyber Monday (63%). In Nederland maken veel webwinkels er een Black Friday-weekend of -week van. Ook daar zijn veel Nederlanders al aan gewend: 53% verwacht dat de meeste (web)winkels de hele week acties en aanbiedingen hebben. Toch geeft de grootste groep aan pas op vrijdag aankopen te doen. ‘Consumenten kunnen wachten, maar ik verwacht dat veel webwinkels hun aanbiedingen zullen spreiden en niet zullen wachten met de beste aanbiedingen tot Black Friday, de vrijdag voor Sinterklaas. Je ziet nu al veel nieuwsbrieven van (web)winkels met vooraankondigingen van de kortingen die volgende week gegeven gaan worden. We raden consumenten daarom aan om op tijd te bestellen,’ zegt Richard van Welie, onderzoeksredacteur bij Thuiswinkel.org.
Black Friday als traditie
Van alle Nederlanders overweegt 74% gebruik te maken van de Black Friday-kortingen; onder Generation Z (14 t/m 22 jaar) is dit zelfs 95%. Consumenten associëren Black Friday vooral met commercie (56%) en hoge kortingen (53%). Van Welie: 'Jongeren die opgroeien met Black Friday gaan het mogelijk als een nieuwe traditie zien. 16% van Generation Z ziet Black Friday al als een traditie, tegenover slechts 3% van de millennials (23 t/m 37 jaar).'
Op Black Friday gaan Nederlanders vooral voor kleding en elektronica
Acht van de tien Nederlanders zegt zich niet schuldig te voelen wanneer ze alleen maar sterk afgeprijsde artikelen gaan kopen. Daarnaast geeft 40% aan van plan te zijn om kleding te kopen. 'In 2018 zorgde Black Friday ook al voor een toename van 113% van de online kledingomzet in de week van Black Friday, 'aldus Van Welie. Ook consumentenelektronica deed het goed tijdens de Black Friday-dagen in 2018, met een stijging van 171% ten opzichte van de gemiddelde online weekomzet (bron: GfK). Eén op de vijf kopers geeft dit jaar aan van plan te zijn een aankoop in die categorie te doen.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Campina serveert ontbijt op Lowlands... 15-07-2025
- Balr failliet - focus verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers