Kinderboekenweek van start met nieuwe 'BoekenBoost'

  • Food-en-retail
  • 3 okt 2019 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ActiesWinkelen

Kopers van kinderboeken krijgen komende dagen een gratis geschenkboek bij besteding vanaf 10 euro: de Kinderboekenweek is weer begonnen. Het thema is dit jaar: 'Reis mee'. Prentenboek 'André het astronautje op zoek naar Laika' gaat tijdens de actieweek voor €7,25 over de toonbank. Nieuw dit jaar is de 'Boekenboost'.

De Kinderboekenweek is sinds 1954 een jaarlijks terugkerende 'marketingweek' van tien dagen in september en oktober ter promotie van het kinderboek. Dit jaar duurt de week tot en met dertien oktober. Het is vooral een marketingprikkel om extra mensen naar de boekwinkel te trekken en jongeren te laten lezen.

Krant en voorleesgids
De Kinderboekenweek Krant is dit jaar extra dik. Dezse speciale uitgave staat boordevol interviews en artikelen over boeken en schrijvers. In het hart van de krant zit een handig overzicht met de nieuwste boeken. Het 'verjaardagsfeest van de Kinderboekenweek' wordt gevierd in de acht extra pagina’s vol met leuke opdrachten, spelletjes en knutsels. In de speciaal uitgebrachte 'Voorleesgids'staat een grote selectie van de mooiste kinderboeken voor kinderen van 0-6 jaar oud. 'Een echte bewaargids', aldus Stichting CPNB (de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek, red.), dat de Kinderboekenweek voor de 55ste keer organiseert. Beide gidsen zijn verkrijgbaar in deelnemende bibliotheken en boekwinkels. 'Tijdens het tien dagen durende evenement zijn er in het hele land allerlei activiteiten rond het kinderboek. Op grote schaal haken bibliotheken, het onderwijs, boekhandels en culturele centra hierop in. Het jaarlijks wisselende thema van de Kinderboekenweek dient als leidraad bij de organisatie van de vele activiteiten', aldus Stichting CPNB.

Lancering 'BoekenBoost'
Op 2 oktober 2019, tijdens de opening van de Kinderboekenweek 2019, werd officieel het eerste BoekenBoost-pakket overhandigd aan de Daltonschool De Spaarndammerhout. De BoekenBoost is een initiatief van Stichting CPNB en Stichting Lezen en wordt mogelijk gemaakt door de deelnemers van de VriendenLoterij. Dit nieuwe initiatief heeft als doel het leesplezier van de schoolgaande jeugd tot achttien jaar een positieve boost te geven door te zorgen voor veel extra boeken in de klas. Kinderen in Nederland lezen steeds minder en hebben minder plezier in lezen. Een goede leesomgeving, zoals een rijk gevulde schoolbibliotheek, helpt leesachterstanden te verminderen. Op veel Nederlandse scholen staan vaak onvoldoende recente en inspirerende leesboeken. Door de BoekenBoost wordt de boekencollectie op zo’n vijfenzeventig zorgvuldig geselecteerde basisscholen door heel Nederland tijdens de Kinderboekenweek aangevuld met twintig kerntitels, dit gedurende drie jaar. Dit pakket bevat naast deze kerntitels ook ieder jaar het lespakket van de Kinderboekenweek.





Hoofdsponsor NS
Verschillende sponsors en retailers haken daarnaast op hun eigen manier in. Hoofdsponsor NS organiseert ook dit jaar weer de 'NS Kinderboekenruil' die plaatsvindt op de laatste dag van de Kinderboekenweek: zondag 13 oktober 2019. Op de NS Kinderboekenruil kunnen kinderen tussen 10.00 en 16.00 uur hun boek ruilen op station Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal. Ook wordt er die dag voorgelezen door conducteurs, kinderboekenauteurs en bibliotheekmedewerkers. Bij Bol.com wordt de Kinderboekenweek ondersteund door boven de 20 euro aan bestellingen geen verzendkosten te berekenen. Bol is groot geworden met de verkoop van boeken in zijn beginjaren. Intussen is het digitale platform 'van alle markten thuis'. Klik hier voor een overzicht van alle marketinginhakers rond de Kinderboekenweek van 2019.

Het Kinderboekenweekgeschenk Haaientanden is vandaag verschenen in een oplage van 334.000 exemplaren. Het wordt vanaf vandaag, tijdens de Kinderboekenweek door de boekhandel cadeau gedaan bij besteding van 10 euro aan kinderboeken.
(PvWK)

Van 8 t/m 17 november is het Kookboekenweek





|
OVER HET KINDERBOEKENWEEKGESCHENK
'CADEAU VAN JE BOEKVERKOPER'

Anna Woltz schrijft al meer dan de helft van haar leven en wint de ene prijs na de andere. Speciaal voor de Kinderboekenweek schreef ze Haaientanden. 

Atlanta van elf heeft een waanzinnig plan: ze wil in 24 uur rond het IJsselmeer fietsen. Voor de belangrijkste tocht van haar leven heeft ze twaalf boterhammen nodig, vier bananen, een nachtbeugel en kerstverlichting. Opgeven kan niet, dan gaat alles mis. Ze is pas net begonnen als ze keihard tegen de fiets van Finley knalt. Finley is even oud als Atlanta, Hij is vrolijk, grappig én mysterieus: hij is weggelopen van huis, maar heeft niks meegenomen. In zijn zak zitten alleen twee haaientanden … Heeft Atlanta pech dat ze hem ontmoet, of juist geluk?

Over de auteur van het geschenk
Anna Woltz begon haar schrijverscarrière op vijftienjarige leeftijd toen ze een jaar lang columns schreef voor de Volkskrant over haar leven op school. In 2002 kwam haar eerste kinderboek uit: Alles kookt over (Leopold). Na haar studie Geschiedenis in Leiden werd Anna fulltime schrijfster en heeft sindsdien meer dan 22 boeken op haar naam staan. Mijn bijzonder rare week met Tess (Querido, 2013) werd bekroond met Vlag en Wimpel door de Griffeljury. Het boek wordt ook verfilmd en verschijnt in 2019 in de bioscoop. Honderd uur nacht (Querido, 2014) is bekroond met de Nienke van Hichtum-prijs. Gips (Querido, 2015) werd bekroond met De Gouden Griffel 2016, in december verschijnt de gelijknamige jeugdserie op televisie. Alaska (Querido, 2016) kreeg een Zilveren Griffel. Boeken van Anna Woltz zijn vertaald in het Chinees , Deens, Duits,  Engels, Ests, Frans, Hongaars, Japans, Lets, Noors, Russisch, Sloveens, Servisch, Pools, Taiwanees en Tsjechisch.

beeld boven: De Kinderboekenweek 2019 werd in aanwezigheid vanalle Kinderboekenweekauteurs, zangkoor Kinderen voor Kinderen, astronaut Andre Kuipers en honderden leerlingen van Daltonschool De Spaarndammerhout geopend. (credits: CPNB)


Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken