[column] Black Friday en Cyber Monday: vloek of zegen?
- Food-en-retail
- 2 dec 2019 @ 09:27
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Acties
- 2 dec 2019 @ 09:27
- Gastblogger
Kortingsdagen worden in Nederland steeds populairder. Wie kan er nog om al het Black Friday- en Cyber Monday-geweld heen?
Dat de consument zich graag laat verleiden door al het aanbod blijkt wel uit de berichtgeving van vorig jaar. We trokken maar liefst jaar 58 miljoen keer onze pinpas tijdens het Black Friday-weekend van 2018. En de retailsector lijkt dit jaar voor een nog grootser koopcircus te gaan.
Cyber Monday en Singles Day
Ook andere buitenlandse feestdagen zijn in opkomst. Denk aan het op Black Friday volgende Cyber Monday of Singles Day, dat steeds meer aan aandacht wint. Dat deze buitenlandse feestdagen nu ook naar Nederland komen, zorgt voor aardig wat ophef in de media. Ze zouden namelijk vooral inhaken op de westerse consumptiecultuur waarin we alleen maar meer, meer en meer willen. Het is een manier om de consument met middelmatige deals ver genoeg te krijgen aankopen te doen die ze niet daadwerkelijk nodig hebben. Een vloek dus.
Wat mij betreft is het niet zo zwart-wit, mits we op de juiste manier met deze feestdagen omgaan.
Redt de lege winkelstraat…
Een duik in de wereld van retail laat zien dat steeds meer retailers, groot en klein, noodgedwongen de deuren sluiten. Dat de lege winkelstraat in steeds meer steden opdoemt, is een trend die niet te stoppen is. Offline lijkt plaats te moeten maken voor online. In deze verschuiving wordt duidelijk dat kortingsdagen broodnodig zijn om de retail voort te laten bestaan. We laten ons graag verleiden door korting, en als die korting in de stad te vinden is, dan gaan we op pad. Uit onderzoek van Stocard blijkt bijvoorbeeld dat 15 procent van de Nederlanders een maand voor Black Friday al producten op hun wensenlijstje heeft staan. Maar denk ook aan alle video’s van Black Friday in de Verenigde Staten en de massa’s mensen die uren voor openingstijd ongeduldig voor de deur staan te popelen om de buit binnen te halen. Dit zijn juist dagen waarop retailers die het minder goed doen een grote inhaalslag kunnen slaan. Maar dat betekent niet dat het doel de middelen heiligt.
…maar misleidt de consument niet
In de strijd om te blijven bestaan, zetten retailers alles op alles om klanten hun winkels in te lokken en zoveel mogelijk te verkopen. Dit leidt helaas tot de opkomst van nepkortingen. Schreeuwerige reclameborden geven ons het idee dat dit écht onze laatste kans is om een product voor een geweldige prijs te kopen, terwijl die korting helemaal niet zo hoog is of de rest van het jaar ook in andere winkels te vinden is. Het haalt de geloofwaardigheid van deze dagen omlaag en legt de retail helaas geen windeieren. Erg jammer, want uit onderzoek van Kieskeurig.nl blijkt dat het merendeel (57%) van de Nederlandse consumenten een feestdag als Black Friday omarmt. Daarnaast blijkt er een grote groep (77%) te zijn die nog geen ervaring heeft met Black Friday en in 2018 geen aankoop heeft gedaan. Hier liggen kansen voor het oprapen. Kansen die verspeeld worden als retailers op de proppen komen met nepkortingen, waardoor de dag wordt geassocieerd met misleiding.
Kortom, retailers doen er verstandig aan in te spelen op het sentiment rondom kortingsdagen dat momenteel overwegend positief is. Hoewel consumenten zelf enige verantwoordelijkheid dragen om zich niet te laten misleiden, moeten ook retailers voor eerlijke aanbiedingen zorgen. Zo blijven de kortingsdagen voor iedereen een feest.
Deze bijdrage is geschreven door Emile Muijsson, Country Director Benelux bij Stocard en de foto is van Heidi Sandstrom via Unsplash.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Frans Bauer rapt voor Uber Eats
- Kinderboekenweek: McDonalds komt opnieuw met boekje bij Happy...
- Jumbo verder richting duurzamer voedselsysteem met biologisch
- Jumbo brengt klanten samen tijdens Week tegen Eenzaamheid
- EasyToys nu ook in 1.200 Kruidvat-winkels te koop
- Consumentenbond Supermarkten oneerlijk over prijsverlagingen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Jongeren waarderen... 04-10-2024
- Van Gelder introduceert plantaardige... 04-10-2024
- [marketeer 209] Steven Kesler - co... 04-10-2024
- Dierendag: sekstoys niet voor de poes03-10-2024
- Commissarisjes bepalen nieuwe koers... 03-10-2024
- Ruim helft Nederlanders van plan... 03-10-2024
MarketingTribune Events
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing