Broodbeleg bevat steeds minder zout

Broodbeleg bevat steeds minder zout
  • Food-en-retail
  • 10 mei 2019 @ 10:54
  • 12112 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ConsumentenFood

Nederlanders ontbijten en lunchen ongemerkt steeds gezonder. Goudse kaas bevat al 22% minder zout dan in het verleden. Vleeswaren zijn al minder zout en nu wordt ook zout verlaagd in producten als eiersalades, humus en tapenades.

Vanaf 2014 werken fabrikanten en levensmiddelenindustrie samen aan het verbeteren van alle productgroepen in het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Met deze aanpak zijn al honderden producten aangepast.

Per productgroep worden afspraken gemaakt over hoeveel suiker, zout en/of verzadigd vet er uit een product kan worden gehaald. De productgroep salades voor brood en toast bestaat in totaal uit ruim 700 producten. Voor 42% van de producten wordt het zoutgehalte aangepast, en voor 29% van de producten het suikergehalte gereduceerd. Het gaat om producten als aardappelsalades, pastahoudende salades, brood- en toastsalades zoals tonijnsalade, eiersalade en selleriesalade, hummus en tapenades.

Afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord
De uitvoering van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling gaat gestaag door. Voor 2019 staan  negen nieuwe afspraken op de planning. Daarnaast zijn er drie extra afspraken voor 2019 die voortkomen uit het in november vorig jaar gesloten Nationaal Preventieakkoord. Het gaat om een afspraak over het reduceren van toegevoegde suikers in zuiveldranken en -desserts, minder kilocalorieën in frisdranken en afspraken over verkleinen van portiegroottes in koek en banket, tussendoortjes, chocolade en snoep.

'Het is een uitdaging om zout en suiker te reduceren en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de consument het product lekker vindt. Suiker en zout zijn smaakmakers en hebben in sommige producten ook een conserverende werking', vertelt Henrieke Crielaard, manager Gezondheid bij het CBL. Met deze aanpak van suiker, zout en vet reduceren zijn inmiddels al honderden producten gezonder gemaakt. 'Deze aanpak helpt consumenten om wat minder calorieën, zout en/of verzadigd vet binnen te krijgen', zegt Marian Geluk, directeur bij de FNLI. 'Deze productaanpassingen zullen niet helpen als je structureel veel te veel eet en/of te weinig beweegt. Maar het helpt zeker om bij een gelijk blijvend dieet, toch wat minder binnen te krijgen.' In onderstaande twee infographics meer info over deze materie.
(PvWK) 

Over de FNLI
'De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) vertegenwoordigt meer dan 500 voedingsmiddelen bedrijven in Nederland die werkgelegenheid biedt aan meer dan 140.000 mensen. FNLI is dé koepelorganisatie van en voor bedrijven en branches in de Nederlandse levensmiddelen industrie.'

(bron: FNLI)

Over het CBL 
'Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.' 

(bron: CBL)

Foto foodtruck boven: MANSOOR / Unsplash

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken