Grolsch zet in op speciaalbieren

Grolsch zet in op speciaalbieren
  • Food-en-retail
  • 17 feb 2020 @ 15:23
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

17 februari 2020 start brouwer Grolsch met een campagne om al haar specialbieren extra onder de aandacht te brengen. Iedere drie maanden komt Grolsch met een nieuwe reclamefilm die kenmerkend is voor dat seizoen, met steeds een ander bij dat jaargetijde passend bier.

De vier seizoenen staan centraal in de nieuwe Proef Karakter campagne. De sfeer is steevast relaxed, precies zoals het hoort bij speciaalbier. Vanaf vandaag is de eerste commercial te zien op televisie en internet: een karaktervol, winters schouwspel met Grolsch Kruidige Tripel.

Eigenzinnige karakters
De vier films vallen onder de overkoepelende campagne Proef Karakter die de brouwerij zo’n twee jaar geleden startte. Centraal staan eigenzinnige karakters die op hun eigen manier van het seizoen genieten. Zo zien we in de eerste, winterse film een surfster die het kille weer en koude water trotseert. In de lente ontvlucht een man de drukte van de stad om hoog op een dak de eerste zonnestralen te verwelkomen. In de zomer zien we nu eens niet het clichébeeld van zon en zee, maar juist een zomerse regenbui en een vrouw die daar met volle teugen van geniet. En in de herfst omarmt een man samen met zijn vriendin de donkere dagen. Een compilatiefilm van de vier seizoenen zal bovendien vanaf 20 februari in bioscopen worden vertoond. Alle commercials kenmerken zich door een rustig tempo, stijlvolle beelden en een ‘gouwe ouwe’: het nummer Time of the Season van The Zombies.

Speciaalbieren winnen terrein
De commercials komen niet uit de lucht vallen: de smaak van de Nederlander ontwikkelt zich in razend tempo en speciaalbieren winnen een steeds grotere plek in de harten van bierdrinkers. De afgelopen jaren nam de consumptie ervan dan ook ieder jaar toe*. Opvallend is dat veel Nederlanders niet alleen de klassieke seizoensbieren koppelen aan een specifiek jaargetijde. Speciaalbierconsumptie kent duidelijke seizoensinvloeden, zo worden in de lente en de zomer vaak lichtere bieren gedronken, zoals IPA en Weizen. In de herfst en de winter zijn donkere en zwaardere bieren populairder. 

Bijzonder karakter
Met de nieuwe campagne speelt Grolsch in op deze ontwikkeling. Het afgelopen jaar introduceerde de brouwer met succes vier speciaalbieren: Blonde Saison, Klassieke Blond, Volle Dubbel en ook een alcoholvrij speciaalbier: Weizen 0.0%. Hierdoor telt het speciaalbierenportfolio liefst twaalf bieren. Een dertiende, Grolsch Frisbittere IPA, wordt binnenkort toegevoegd. Zij worden door de campagne gebundeld, terwijl er ook ruimte blijft voor het bijzondere karakter van de individuele bieren. In de vandaag gestarte wintercampagne staat Kruidige Tripel centraal, het voorjaar is voor Frisse Lentebok, in de zomer wordt Puur Weizen in het zonnetje gezet en de herfst staat in het teken van Rijke Herfstbok.
(PvWK)

Credits
Opdrachtgever: Grolsch (AB Inbev)
Verantwoordelijke marketeers Grolsch: Ard Bossema, Melanie Koning en Juan Pérez Nijhuis

Bureau: Fitzroy
Regie: Billy Pols
Productie: Pink Rabbit
Muziek: Time of the Season, The Zombies

Bekijk de TVC hier (inlog leeftijd gevraagd)

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken