China staakt import Nederlands varkensvlees
- Food-en-retail
- 1 jul 2020 @ 15:40
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - BuitenlandFood
- 1 jul 2020 @ 15:40
- Peter van Woensel Kooy
Virussen blijken te gedijen in de vleesverwerkingsindustrie en intensieve veehouderij. Nu is er weer een nieuw virus ontdekt in dit verband. China staakt daarom per direct de import van Nederlands varkensvlees.
China heeft vrijwel de gehele import van varkensvlees uit Nederland gestaakt, meldt Nu.nl. Waarschijnlijk is dit vanwege de uitbraak van Covid-19 onder medewerkers van vier grote Hollandse slachthuizen. Deze bedrijven zijn goed voor het merendeel van de vleesexport aan China. De Nederlandse vleesproducenten zijn met een omzet van ruim €10 miljard één van de grootste industrieën van het land en zijn verantwoordelijk voor 18 procent van de Nederlandse export.
'De ban geldt sinds zondag en werd doorgevoerd zonder een officiële opgaaf van reden. De slachthuizen die niet meer mogen leveren, hebben echter gemeen dat ze stuk voor stuk coronabesmettingen onder hun medewerkers hebben gemeld.'
Een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Landbouw zegt in een verklaring dat China mogelijk op zoek is naar de bron van de nieuwe infectiegolf in het land. 'Men denkt mogelijk dat de infecties afkomstig zijn van geïmporteerd vlees.'
Dat Nederland met de bestaande food- en logistieke kennis makkelijk en met veel succes -want veiliger- kan overschakelen op plantaardige alternatieven om de wereld te voeden, is een inzicht dat blijkbaar nog weinig door vleesmarketeers gedeeld wordt.
(PvWK, bronnen: Nu.nl, MT, foto varken: Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- vlees
- varken
- gedijen
- marketing
- industrie
- nieuw
- China
- virus
- verwerking
- food
- virus
- import
- Nederland
- varkensvlees
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers