China staakt import Nederlands varkensvlees
- Food-en-retail
- 1 jul 2020 @ 15:40
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - BuitenlandFood
- 1 jul 2020 @ 15:40
- Peter van Woensel Kooy
Virussen blijken te gedijen in de vleesverwerkingsindustrie en intensieve veehouderij. Nu is er weer een nieuw virus ontdekt in dit verband. China staakt daarom per direct de import van Nederlands varkensvlees.
China heeft vrijwel de gehele import van varkensvlees uit Nederland gestaakt, meldt Nu.nl. Waarschijnlijk is dit vanwege de uitbraak van Covid-19 onder medewerkers van vier grote Hollandse slachthuizen. Deze bedrijven zijn goed voor het merendeel van de vleesexport aan China. De Nederlandse vleesproducenten zijn met een omzet van ruim €10 miljard één van de grootste industrieën van het land en zijn verantwoordelijk voor 18 procent van de Nederlandse export.
'De ban geldt sinds zondag en werd doorgevoerd zonder een officiële opgaaf van reden. De slachthuizen die niet meer mogen leveren, hebben echter gemeen dat ze stuk voor stuk coronabesmettingen onder hun medewerkers hebben gemeld.'
Een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Landbouw zegt in een verklaring dat China mogelijk op zoek is naar de bron van de nieuwe infectiegolf in het land. 'Men denkt mogelijk dat de infecties afkomstig zijn van geïmporteerd vlees.'
Dat Nederland met de bestaande food- en logistieke kennis makkelijk en met veel succes -want veiliger- kan overschakelen op plantaardige alternatieven om de wereld te voeden, is een inzicht dat blijkbaar nog weinig door vleesmarketeers gedeeld wordt.
(PvWK, bronnen: Nu.nl, MT, foto varken: Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- import
- marketing
- gedijen
- verwerking
- virus
- food
- varken
- nieuw
- Nederland
- virus
- China
- varkensvlees
- industrie
- vlees
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes