China staakt import Nederlands varkensvlees
- Food-en-retail
- 1 jul 2020 @ 15:40
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - BuitenlandFood
- 1 jul 2020 @ 15:40
- Peter van Woensel Kooy
Virussen blijken te gedijen in de vleesverwerkingsindustrie en intensieve veehouderij. Nu is er weer een nieuw virus ontdekt in dit verband. China staakt daarom per direct de import van Nederlands varkensvlees.
China heeft vrijwel de gehele import van varkensvlees uit Nederland gestaakt, meldt Nu.nl. Waarschijnlijk is dit vanwege de uitbraak van Covid-19 onder medewerkers van vier grote Hollandse slachthuizen. Deze bedrijven zijn goed voor het merendeel van de vleesexport aan China. De Nederlandse vleesproducenten zijn met een omzet van ruim €10 miljard één van de grootste industrieën van het land en zijn verantwoordelijk voor 18 procent van de Nederlandse export.
'De ban geldt sinds zondag en werd doorgevoerd zonder een officiële opgaaf van reden. De slachthuizen die niet meer mogen leveren, hebben echter gemeen dat ze stuk voor stuk coronabesmettingen onder hun medewerkers hebben gemeld.'
Een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Landbouw zegt in een verklaring dat China mogelijk op zoek is naar de bron van de nieuwe infectiegolf in het land. 'Men denkt mogelijk dat de infecties afkomstig zijn van geïmporteerd vlees.'
Dat Nederland met de bestaande food- en logistieke kennis makkelijk en met veel succes -want veiliger- kan overschakelen op plantaardige alternatieven om de wereld te voeden, is een inzicht dat blijkbaar nog weinig door vleesmarketeers gedeeld wordt.
(PvWK, bronnen: Nu.nl, MT, foto varken: Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- nieuw
- marketing
- varken
- varkensvlees
- vlees
- import
- China
- gedijen
- industrie
- virus
- virus
- verwerking
- food
- Nederland
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Lidl verrast met sterrestaurant voor iedereen
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- [column] The most terrible time of the year
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in opkomst - AI schuift aan
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in... 22-12-2025
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




