Onderzoek: Jongeren worden fijnproevers in coronatijd
- Food-en-retail
- 26 feb 2021 @ 11:39
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 26 feb 2021 @ 11:39
- Sjaak Hoogkamer
De levensmiddelenbranche slaat zich als een van de besten door de coronacrisis. Sinds maart vorig jaar zijn uitgaven aan de boodschappen van één op de vijf Nederlanders voor deze categorie structureel hoger dan voorheen.
Dit blijkt uit de Monitor Consumentengedrag van onder meer bureau Validators. Waar de eerste maanden met name 18- tot 34-jarigen en 35- tot 54-jarigen meer aan de boodschappen uitgaven – gemiddeld €50,- meer – zijn het sinds september vooral de 18- tot 34-jarigen die meer uitgeven.
Jongeren zijn normaal gesproken veel buiten de deur te vinden, maar als gevolg van de gesloten horeca en beperkte recreatiemogelijkheden is dat nu een stuk minder. De behoefte aan positieve initiatieven en vermaak is dan ook groot.
Jongeren zoeken hun heil nu thuis: een feestelijke aangelegenheid wordt nu in huiselijke kring en corona-proof gevierd.
Supermarkten kunnen hier met hun assortiment een relevante rol in spelen, zeker nu zij één van de weinige partijen zijn die in deze behoefte kunnen faciliteren. Een concept als Hema bij Jumbo past hier heel goed in. Door niet puur functioneel producten aan te bieden, maar hier op meer emotioneel niveau een ervaring omheen te creëren kunnen supermarkten een relevante positie innemen en een pad richting hun winkel creëren. Denk aan borrelpakketten- en hapjes, toegankelijke bier- of wijnproeverijen. Vooral met het komende lenteweer zal Nederland weer massaal parken en tuinen intrekken. Voor supermarkten is het dit jaar dus van extra belang dat het borrelassortiment op en top is.
Gezonde gezelligheid
We zijn dus hard op zoek naar ervaringen en gezellige dingen om corona-proof met onze vrienden en familie te doen. Naast het sociale aspect is er nog een ander thema dat supermarkten en FMCG-merken kunnen omarmen: gezondheid. Daarmee zal niet alleen de aandacht van de jongere generatie getrokken worden; in alle lagen van de bevolking wordt gezondheid gezien als een belangrijk thema voor merken om aandacht aan te besteden.
Men heeft tijd over, is op zoek naar manieren om zichzelf te vermaken en hecht steeds meer waarde aan gezondheid.
Zie hier een succesformule voor de verspakketten uit de supermarkt. Door zichzelf te positioneren als aanbieders van gezonde en gezellige ervaringen kunnen supermarkten en FMCG-merken extra relevant zijn voor consumenten in deze coronatijden.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
- Doritos Loaded lanceert speciale... 10-07-2025
- Directeur Marketing Jorieke de Vries... 10-07-2025
- Dorothée Vanderbroeck van Libresse... 10-07-2025
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers