Winkels binnenstad helft minder omzet eerste helft 2021
- Food-en-retail
- 8 jul 2021 @ 14:44
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 8 jul 2021 @ 14:44
- Peter van Woensel Kooy
De omzet van veel winkels in de binnensteden loopt na 26 weken gemiddeld nog de helft achter op dezelfde periode in 2019. Dat blijkt uit een analyse van de binnenstadmonitor van INretail.
INretail monitort wekelijks dertien grotere steden qua omzet en bezoekersaantallen.
De variatie in gemiddelde omzetontwikkeling is in de eerste helft van dit jaar heel divers en loopt van 37% in Amsterdam tot 63% in Almere. INretail roept de overheid op om de economische vitaliteit van centra te bewaken. 'Nu maatregelen nemen, voorkomt later een hoop ellende.'
Binnenstad mist 30% bezoekers
Pas toen de coronamaatregelen voor winkels grotendeels werden opgeheven, trokken de omzetten aan. Toch hebben achterblijvende bezoekers aantallen nog steeds invloed op de bestedingen in de binnenstad. Sinds winkels op 28 april 2021 heropenden, werd gemiddeld 69% van het aantal binnenstadbezoekers genoteerd dat in 2019 werd geteld. De 31% bezoekers die nog ontbreken zijn nodig om als centrum winkels op een gezonde manier te kunnen functioneren.
Aantrekkingskracht versterken
Veel winkelgebieden moeten compacter worden, leegstand moet worden aangepakt en er zijn investeringen nodig om de aantrekkingskracht te versterken. INretail roept gemeenten op hiervoor samen met lokale partners en ondernemers goede plannen te maken.
Regeerakkoord
Het kabinet heeft 100 miljoen euro gereserveerd om winkelgebieden te verbeteren en leegstand aan te pakken. INretail stimuleert gemeenten en private partijen om projecten in te dienen bij de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) die vandaag de contouren van de regeling ‘Impulsaanpak Winkelgebieden’ heeft gepubliceerd. INretail kan bij het opstellen van projectplannen hulp bieden via het kennisplatform ‘De Nieuwe Winkelstraat’. 'Daarnaast blijft het cruciaal dat ook het nieuwe kabinet komende jaren op landelijk niveau aandacht heeft voor de economische vitaliteit van winkelgebieden. Daarover willen we straks lezen in het regeerakkoord', stelt INretail.
(PvWK, bron: INretail, foto: Andrea Piacquadio/ Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes