Kluun start schoolbreed leesoffensief
- Food-en-retail
- 28 feb 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MVOMerken
- 28 feb 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Een schoolbreed leesoffensief. Dat gaat scholengemeenschap Were Di in Valkenswaard na de carnavalsvakantie beginnen. '2700 leerlingen. VMBO, Havo, VWO. Klas 1 t/m 6. Alle docenten van alle vakken', vat bestseller-schrijver en boekpromotor Raymond van der Klundert samen. Het gedeelde doel: meer jongeren aan het lezen krijgen.
Hier het pleidooi van Raymond van der Klundert:
'Waarom dit gebeurt? Omdat ook zij zijn geschrokken van de resultaten van het PISA-onderzoek waarin Nederland als allerslechtste onderaan een lijst bungelt van 97 landen op de vraag aan kinderen: "heb je plezier in lezen?"
We hebben twee tot drie keer zoveel dyslexie-verklaringen dan de wereldwijde norm.
En een kwart van onze leerlingen kan onvoldoende goed lezen om straks als volwaardig lid van de maatschappij te kunnen leven.
Deze scholengemeenschap luidt, net als een heel peloton schrijvers, de alarmbel.
Ik ging op Were Di met een dikke honderd bevlogen docenten in gesprek over hun ambitieuze plannen. Ook interesse? Mail vivian@sprekershuys.nl
En gelukkig zijn er lichtpunten. Young Adult leeft als genre als een malle onder jongeren, dat weet iedere goede boekhandel.
#Boektok en #booktok groeien als een gek op Tiktok. Ik had er vorig jaar vier miljoen views met video’s over lezen, boeken en over mijn vak.
De uitreiking van het beste Jongerenboek van 2022, waarvan ik de uitreiking mocht presenteren van het CPNB in het Letterkundig Museum in Den Haag, trok honderden pubers. Eerlijk zijn: amper jongens, 90 procent meisjes…
Maar lezen leeft. We moeten het alleen, zoals ze in Valkenswaard gaan proberen, blijven voeden.
Kluun
Lees ook: Kluun lanceert nieuwe boek via TikTok
En Kluun: ‘Het is helemaal niet lelijk om reclame voor literatuur te maken’
En: [column] Zet geen hele generatie 'on hold'
Kluun is het pseudoniem van de Nederlands schrijver Raymondus Godefridus Norbertus (Raymond) van de Klundert (Tilburg, 17 april 1964)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- enthousiasmeren
- jeugd
- boek
- Tiktok
- Were Di
- #boektok
- lezen
- bereik
- leesoffensief
- #booktok
- scholen
- CPNB
- column
- leesactie
- young adult
- Sprekershuys
- boek
- Raymond van der Klundert
- Kluun
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bakker Bart opent winkels op grotere... 19-09-2025
- ACM onderzoekt marges en... 19-09-2025
- DPG Media en Albert Heijn lanceren... 18-09-2025
- Start pilot 'De Betere Kantine' 18-09-2025
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes