[onderzoek] Huismerkverpakking vaak voller dan a-merk

[onderzoek] Huismerkverpakking vaak voller dan a-merk
  • Food-en-retail
  • 27 mrt 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingPrijsPrintPackaging design

Huismerkenfabrikanten zijn vaak scheutiger met de inhoud van hun verpakkingen dan fabrikanten van a-merken, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.

Consumenten doen er daarom volgens de bond goed aan niet alleen de prijzen, maar ook de inhoud van verpakkingen met elkaar te vergelijken. Zo zit er nogal eens lucht in verpakkingen, ontdekten de onderzoekers. 'Bij Tempo papieren zakdoekjes zitten er bijvoorbeeld maar 70 tissues in een doos. Bij veel huismerken zijn dat er 100. Dat is 43% meer, terwijl de dozen ongeveer even groot zijn. Robijn stopt vijftien wascapsules voor witte was in een doosje. De huismerkverpakking bevat 24 capsules. In een rol San Francisco koekjes van Verkade zit 170 gram minder dan in vergelijkbare rollen tarwebiscuits van huismerken.'

Minder voor meer
Sandra Molenaar namens de Consumentenbond: ‘Vaak zijn de verpakkingen van A-merken en huismerken even groot, waardoor het lijkt alsof de inhoud ook hetzelfde is. Maar dat hoeft dus niet zo te zijn. En soms zijn de verpakkingen van A-merken zelfs groter, maar zit er gewoon heel veel lucht in.'
En dan zijn a-merken over het algemeen ook nog eens duurder dan huismerken, waarschuwt Molenaar. Lees hier verder.
(bron: Consumentebond | beeld: Robijn in h-a-h folder)

Lees ook: Prijzen A-merken stijgen harder dan die van huismerken

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken