Moderne marketing: abstract werk
- Food-en-retail
- 4 mrt 2014 @ 00:03
- Link
-
Edward Stolze
Strateeg
Being There - MarketingStrategie
- 4 mrt 2014 @ 00:03
- Edward Stolze
Weet je wat mij nou moeilijk lijkt voor de moderne marketeer? Van alles natuurlijk, maar vooral de onwaarschijnlijke abstractie waarmee je gedwongen wordt je werk te lijf te gaan. De oorzaak is het merk. De hogere kunst van het merk denken, wat iedereen erg belangrijk vindt, met de bijbehorende merkmodellen, die iedereen nog belangrijker vindt, leidt als we eerlijk zijn best wel vaak tot vervreemdende toestanden.
Waar we natuurlijk allemaal gewoon aan meedoen. Ik ook − het is mijn werk en ik vind het ook nog eens heel aardig werk: met elkaar tot de essentie van de merksleutel, de merkbloem of de merkui komen. Maar als ik dan ’s avonds na een enerverende workshop naar huis ga en vertel wat ik die dag heb gedaan, heeft het ineens heel weinig met het verkopen van zoveel mogelijk wasverzachter, mayonaise, antiroosshampoo of zelfmaaksoep te maken.
“Is het betrouwbaar of eerder vertrouwenwekkend?” Mmm… Goeie vraag. “En zijn we nu innovatief of vooruitstrevend?” Echt, het zijn boeiende discussies. Maar als realistische fastmover marketeer moet je morgenochtend ook weer gewoon aan het werk. Bakkeleien met Sales. Zorgen dat je niet uit de schappen bij de Appie gemieterd wordt. Je reclamebureau in het gareel houden. Over de kleur van de verpakking een mening hebben én zorgen dat er genoeg marge gedraaid wordt ten tijde van bizarre promodruk.
En dan ligt die discussie over ‘of het nu een benefit of toch eerder een RTB is’ plots mijlenver achter je.
Maar gelukkig heb ik een oplossing voor dit nijpende probleem. Heel simpel. Laten we onze merkmodellen niet langer als een fijne academische oefening beschouwen, die in een later stadium door allerlei experts naar de praktijk van alledag vertaald dient te worden. Laten we onze merkmodellen invullen alsof ze morgen als advertentie in de Allerhande te zien zijn. Kortom, maak er overtuigende, motiverende, in mensentaal geschreven, energieke, zichzelf uitleggende schema’s van.
Hardwerkende marketeers kunnen, om dit te bereiken, veel leren van ondernemers. Want ondernemers vinden merkmodellen niet zo prettig. Ze worden er onrustig van. Ondernemers denken de hele dag na over mensen en hoe ze die kunnen bereiken, enthousiasmeren en overtuigen. Ondernemers hebben hun merkverhaal, hun merkessentie altijd paraat. Ze praten er over, ze testen het bij mensen om hen heen, ze zoeken repliek, kritiek. Ondernemers, dat zijn lopende, sprekende, levende brand keys.
Probeer het eens. Ga niet als marketeer, maar als ondernemer met onstuitbare energie en een slim inzicht in de menselijke natuur continu op zoek naar het antwoord op de vraag: hoe zorg ik nou toch dat ze me gaan kopen? In godsnaam: hoe?
Edward Stolze
Being There
-
Edward Stolze
- Werkt bij: Being There
- Functie: Strateeg
- Website:http://www.there.nl/
- Profiel »
- zelfbeeld
- Edward Stolze
- brein
- opleiding
- denken
- hoe?
- vernieuwing
- Being There
- verbetering
- Vondelkerk
- personal branding
- ontwikkeling
- RTB
- moderne marketeer
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers