NOM Kids Monitor: kinderen zijn media-omnivoren
- Media
- 5 feb 2014 @ 12:19
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - DoelgroepenPrintOnlineOnderzoek
- 5 feb 2014 @ 12:19
- Redactie Media
Kinderen zijn ware media-omnivoren. Dat is de belangrijkste conclusie van de eerste NOM Kids Monitor die dinsdag is gepresenteerd. Dat geldt niet alleen voor digitale media, maar zeker ook voor print.
Het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) heeft dit multi-client onderzoek laten uitvoeren door GfK Intomart in het najaar van 2013 onder 2.000 kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar. NM-directeur Irena Petric meldde vorig jaar al in een brief aan mediabedrijven dat de markt behoefte heeft aan een currency voor printbereik onder kinderen.
De NOM Kids Monitor heeft het brede mediagedrag van kinderen in deze leeftijdsgroep in kaart gebracht: van het gebruik van digitale apparaten, gamen, internetten, televisie kijken, radio luisteren, lezen van kranten en tijdschriften, bioscoopbezoek tot het gebruik van sociale media. Ook zijn de interesses en activiteiten van kinderen onderzocht. De resultaten - in de vorm van een presentatie en mediaplanningsbestanden - zijn beschikbaar voor de afnemers van het onderzoek.
De belangrijkste conclusies zijn dat kinderen ware media-omnivoren zijn. Hoe ouder ze zijn hoe meer media ze gebruiken. Dat geldt niet alleen voor digitale media (gamen is hun belangrijkste activiteit), maar zeker ook voor traditionele media zoals dagbladen en tijdschriften. Hoewel ze nog niet oud genoeg zijn is Facebook de populairste als het gaat om sociale media. En verder zijn ze gelukkig ook nog gewoon kinderen: ze spelen veel (buiten en binnen), ze sporten veel, houden van dieren en muziek en lezen veel boeken.
In cijfers ziet het mediagebruik onder kinderen er als volgt uit. Liefst 94% geeft aan het afgelopen jaar een tijdschrift te hebben gelezen en 38% een krant. Meer jongens dan meisjes lezen kranten, bij tijdschriften gaat dat redelijk gelijk op. Kinderen kijken gemiddeld 13,1 uur per week televisie, waarbij op woensdag en in de weekenden wat meer wordt gekeken. 63% van de ondervraagde kinderen geeft aan wel eens naar de radio te luisteren. Hoe ouder kinderen worden, hoe vaker ze luisteren.
Kidsenjongeren.nl zette een aantal uitkomsten op een rij:
Interesses: Kinderen zijn vooral geïnteresseerd in dieren (97%), muziek (83%) en wetenschap/proefjes (83%). Ook het milieu (79%) en beroemde mensen (56%) mogen op warme belangstelling rekenen. Acht van de tien meisjes hebben interesse in mode en make-up.
Activiteiten: Driekwart van de kinderen (75%) speelt vaak buiten, 24% doet dat af en toe. Bijna alle 6-12-jarigen (99%) doen dus aan buitenspelen. Ook boeken lezen (96%), films kijken (96%), sporten (95%), spelletjes spelen/puzzelen (94%) en binnen spelen (92%) wordt veel gedaan.
Apparaten: Van de Nederlandse kinderen gebruikt 93% een laptop, 73% een tablet, 72% een spelcomputer, 62% een draagbare spelcomputer en 57% een smartphone of mobiele telefoon. In onderstaande grafiek zie je dat het gebruik verschilt per leeftijd en geslacht.
De tweede editie van NOM Kids Monitor wordt in september 2014 uitgevoerd.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- kids
- onderzoek
- mediaonderzoek
- NOM
- Nationaal Onderzoek Multimedia
- GfK Intomart
- NOM Kids Monitor
- lezen
- kinderen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Ad Alliance breidt Total Video-innovaties verder uit met HBO...
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
- [column] Welkom in het midfunnel tijdperk
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
Laatste Nieuws
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

