Tijdschriftsector daalt met 8 procent
- Media
- 20 mei 2014 @ 13:56
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PrintOnderzoekBereik
- 20 mei 2014 @ 13:56
- Redactie Media
Na de Nederlandse dagbladen vertonen ook de publiekstijdschriften een forse papieren krimp. De totale betaalde oplage van alle bladen daalde van 17,2 miljoen exemplaren in 2012 naar 15,9 miljoen stuks vorig jaar. Dat is een gemiddelde daling van 8,1%.
HOI baseert zijn jaarcijfers louter op de print-oplagen. De bij het instituut geregistreerde digitale oplagen zetten nog niet echt zoden aan de dijk: 252.000 exemplaren. In 2012 stond de digitale teller nog op nul, dat wel.
Marktleider Sanoma zag zijn titels dalen met gemiddeld 8,6%. Van de 3,4 miljoen exemplaren die er in 2012 circuleerden, zijn er nog maar 3,1 miljoen over. Vijf Sanoma-titels beleefden groei: Flow, Helden, Pro Cycling, Vorsten en Kek Mama. Datzelfde geldt voor Linda, waarvan Sanoma deels eigenaar is: van 199.000 naar 201.000 exemplaren. Daarnaast waren er ook introducties: Know How, Fashionista en Fab, al werd die laatste titel eind vorig jaar wel gestaakt. De grootste daling werd gevoeld bij Libelle en Donald Duck (beide -27.000) en Margriet (-17.000). Procentueel was het ook geen feest bij Grazia (-17%), Flair (-23%) en Nieuwe Revu (-27%).
Audax daalde vergelijkbaar (-8,4%), van 748 naar 685 duizend exemplaren. Glossy beleefde de grootste dip (-18%) en wordt gestaakt. Paradepaardje HP/De Tijd (sinds 2012 een maandblad) steeg met 21% naar een oplage van 26.000 exemplaren.
Het worstelende WPG Uitgevers leverde 6,9% in, waarbij de totale gemiddelde oplage daalde van 655 naar 610 duizend bladen. J/M kelderde met 17% en is inmiddels verkocht aan Veen Media. Ook de boegbeelden Vrij Nederland (-13%) en Voetbal International (-9%) hadden weinig reden tot juichen.
Eenzelfde daling bij G+J Uitgevers: -6,8%, van 653 naar 609 duizend bladen. Glamour leverde het eerste (-13%), gevolgd door National Geographic Magazine (-9,4%). Beter gaat het met JAN Magazine (slechts -2%, nu 59.000 oplage) en vooral Vogue (+5%), dat een oplage haalde van 61.000 exemplaren.
Hearst Magazines Netherlands verliest slechts 2% oplage: van 460.000 naar 451.000 stuks. Cosmopolitan, Elle Decoration, Esquire, Safe en Red groeiden, Ellen Eten duikelde (-19%). Het licht groeiende Red Magazine werd opmerkelijk genoeg opgeheven.
ANWB Media geeft met Kampioen het grootste publieksblad van Nederland uit. De (leden)oplage van 3,5 miljoen exemplaren werd goeddeels gehandhaafd. Enkele andere bladen (Buitenleven en Toeractief) werden onlangs afgestoten.
Het segment van de RTV-bladen (met uitgevers als Bindinc en Veronica) beleefde wel een krimp: -8,7%. Veronica Magazine daalde het hardst: van 697.000 naar 588.000 stuks. Max Magazines debuteerde bij HOI met een oplage van 42.000 exemplaren.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- VI
- Hearst
- publiekstijdschriften
- daling
- WPG
- ANWB
- HP/De Tijd
- HOI
- Libelle
- Linda
- Sanoma
- oplage
- G+J
- Donald Duck
- VN
- onderzoek
- publieksbladen
- tijdschriften
- Audax
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO breidt meting uitgesteld kijken... 21-01-2025
- Exclusieve samenwerking Talpa Media... 21-01-2025
- NIMA Marketingfacts Jaarboek 2025... 20-01-2025
- IPG Mediabrands wint Dominos account20-01-2025
- Media-onderzoek WARC: overvloed,... 17-01-2025
- Erik van Aalst algemeen directeur... 17-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day