Sanne Groot Koerkamp over Mercur-winnaar Quest: 'Print is springlevend'

Sanne Groot Koerkamp over Mercur-winnaar Quest: 'Print is springlevend'
  • Media
  • 14 dec 2018 @ 00:27
  • 13007 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaJournalistiekTijdschriftenAwards

Quest is uitgeroepen tot Magazinemerk van het Jaar bij de Mercur-uitreiking 2018. Het tijdschrift werd een jaar geleden door Hearst overgenomen van G+J Media. Hoofdredacteur Sanne Groot Koerkamp: 'Prachtblad én winstgevend!'

Zie jij dat wat je maakt als een ‘magazinemerk’ of gebruik je liever een andere term?

Sanne Groot Koerkamp: ‘Ja, Quest is een magazinemerk. Onze grootste aandacht gaat nog steeds uit naar print. Dit jaar maakten we maar liefst 43 uitgaven. Van Quest Junior tot Quest Psychologie. Van scheurkalenders tot puzzelmixen, extra specials en custom content-edities in opdracht van onze klanten. Print is niet dood maar springlevend bij Quest. We zijn een financieel heel gezond merk met de leukste redactie van het land. Ik kan mijn geluk niet op dat ik met dit team en bij zo'n leuke uitgeverij mag werken.’

Waarom gaat jouw magazinemerk dit jaar de hoofdprijs winnen bij de Mercurs?

‘Omdat we volgend jaar 15 jaar bestaan en een van de grootste tijdschriftenmerken van Nederland zijn. En dat met een populair-wetenschappelijk thema! En met een grote eigen fulltime schrijvende redactie! Dat vind ik bewonderenswaardig én prijzenswaardig. Iedereen die in de business zit, weet dat het ontzettend moeilijk is om kwalitatief een prachtblad te maken, én winstgevend te zijn in een tijd waarin print concurrerend is met al die andere media waarop ook toffe content te vinden is.'

Wat is jouw grootste uitdaging als bladenmaker?

'Onze grootste bedreiging is tijd. Tijd is het meest schaarse goed dat de moderne mens heeft. Hoe vaak ik zelf niet naar mijn telefoon grijp als ik rustig de krant aan het lezen ben - elke tien minuten vraagt dat ding je aandacht. Maar print betekent voor veel mensen óók me-time. En Quest is primetime me-time. Ik zeg altijd: als je Quest leest, is het net alsof je aan het snacken bent, maar eigenlijk eet je iets heel gezonds. Wij verpakken pure wetenschap in een knapperig jasje. Als je eenmaal begonnen bent met lezen, kun je niet meer stoppen. Dat is ook te danken aan onze scherpe eindredactie, die de typische tone-of-voice van Quest als een bloedhond bewaakt.’

Welke andere Mercur-nominatie springt er dit jaar voor jou uit?

‘Alle nominaties voor Linda Meiden natuurlijk. Mijn opvolger Yara Michels verdient alle lof en eer. Zij heeft het blad naar een hoger niveau weten te tillen en is als jonge bladenmaker vooruitstrevend en eigenzinnig. Precies wat de printwereld nodig heeft.’

Wat wordt volgens jou komend jaar de belangrijkste trend in medialand?

‘Met de redactie van Quest en Quest Junior hebben we vorige maand de eerste editie van De Dylan uitgebracht, het personality-maandblad rondom Youtuber Dylan Haegens. Ik denk dat tijdschriften rondom internet-grootheden populair gaat worden in de printwereld.’

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune

Portretfoto Sanne Groot Koerkamp: RVDA

Dit jaar worden de Mercurs worden uitgereikt op donderdag 13 december 2018.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken