Opvallende neonverlichting moet fietsverlichting stimuleren
- Media
- 14 nov 2022 @ 09:44
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 14 nov 2022 @ 09:44
- Michiel van Zaane
Jongeren en jongvolwassenen voeren verhoudingsgewijs minder vaak licht op de fiets dan mensen uit oudere leeftijdsgroepen, blijkt uit onderzoek. Daarom ging in Vervoerregio Amsterdam vanochtend op meerdere plekken opvallende neonverlichting aan.
Wethouder Kees Schilder (verkeer, vervoer en parkeren) zette in de gemeente Edam-Volendam het eerste neon-sign van de regio aan met de tekst ‘Edam-Volendam is AAN’. Het doel van de neon-signs is om fietsers ook in het donker eraan te herinneren hun fietsverlichting aan te zetten. Ook in andere gemeenten wordt in de campagneperiode neonverlichting aangezet, onder andere in Haarlemmermeer, Landsmeer en Waterland.
Vernieuwende aanpak
‘Ons streven is 0 verkeersslachtoffers in 2050’, aldus Gerard Slegers. ‘Uit recent landelijk onderzoek van SWOV blijkt dat onder fietsers helaas de meeste verkeersdoden vallen. Dat aantal steeg de afgelopen tien jaar zelfs met gemiddeld 2% per jaar. Deze trend moet doorbroken worden. Daarom besteden we in de 14 vervoerregiogemeenten extra aandacht aan verkeersveiligheidscampagnes die zich specifiek richten op fietsers, zoals deze.’ Kees Schilder vult aan: ‘Ook in onze gemeente besteden we hier nadrukkelijk aandacht aan. We plaatsen het neon-sign goed in het zicht op een locatie waar veel fietsers komen. Deze vernieuwende aanpak gaat ongetwijfeld bijdragen aan de doelstelling van de landelijke campagne ‘AAN in het donker’.’
Herinnering
Fietsers wíllen meestal wel fietsverlichting gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek van zowel de Vervoerregio Amsterdam als van SWOV en Rijkswaterstaat. Beide onderzoeken tonen echter ook aan dat heel wat mensen op het ‘moment suprême’ – dus als het donker is – geen fietslampjes bij zich hebben of hun verlichting vergeten aan te zetten. Dr. Simone Krouwer, gedragsadviseur bij Behaviour Club: ‘Het is belangrijk om de campagneboodschap daar te vertonen waar en wanneer het ertoe doet. De opvallende neon-signs zijn daarom uitermate geschikt om mensen eraan te herinneren hun verlichting aan te zetten. Hiermee versterk je de can-do mentaliteit van mensen en verhoog je het aantal fietsers dat correcte fietsverlichting voert.’ Naast de neon-signs zijn in de regio ook andere outdooruitingen te zien en wordt er online aandacht aan de campagne besteed.
Jongeren slechter zichtbaar
Het onderzoek van SWOV en Rijkswaterstaat laat een verband zien tussen de leeftijdsklasse en de verlichting van fietsers. Jongeren en jongvolwassenen voeren verhoudingsgewijs minder vaak licht op de fiets dan mensen uit oudere leeftijdsgroepen. Om jongeren optimaal te kunnen bereiken, zet Vervoerregio Amsterdam de campagne ook online in. Dat gebeurt onder andere op Instagram en TikTok in samenwerking met jeugdagent Kim van der Weij. Zij zegt: ‘Ik zie vaak dat jongeren zonder licht fietsen, wat echt levensgevaarlijk kan zijn. Jongeren zien niet in hoe belangrijk het is om goed zichtbaar te zijn. Om dit onder de aandacht te brengen en hier bewustwording voor te creëren, wil ik dit op een pakkende manier brengen en de jeugd laten zien dat het gaat om hun eigen veiligheid. Een ongeluk zit echt in een klein hoekje. Ik wil jou niet van het asfalt afrapen of onder een vrachtwagen vandaan halen, omdat je niet goed zichtbaar was. En ik wil al helemaal niet aan jouw ouders vertellen dat er met jou iets ergs is gebeurd. Een fietslampje kost een paar euro, maar jouw gezondheid is onbetaalbaar!’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
- [column] Welkom in het midfunnel tijdperk
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
- [column] Quiet culture Waarom Gen Z voor rust en regie gaat
Laatste Nieuws
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

