[branded content] Word toekomstbestendig: tips van experts om jouw first-party data strategie op te zetten

[branded content] Word toekomstbestendig: tips van experts om jouw first-party data strategie op te zetten
  • Online
  • 13 mei 2022 @ 06:00
  • 6684 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 13 mei 2022 @ 06:00
  • 6684 x gelezen
  • Sales

Het kader waarin datagedreven marketing wordt toegepast zal in 2023 drastisch gaan veranderen. Ingegeven door de aangescherpte privacywetgeving zal de manier waarop bedrijven klantgegevens kunnen verzamelen, duidelijke grenzen krijgen. Met het verdwijnen van third-party cookies verandert daarmee de manier waarop klanten met gepersonaliseerde informatie bereikt kunnen worden. De noodzaak tot het creëren van een first-party data strategie is daarmee hoger dan ooit tevoren. Hoe ziet zo’n strategie eruit en wat heb je nodig om jouw strategie op te zetten? Leer van de tips van experts.

Third-party cookies verdwijnen uit het online marketinglandschap

Online marketeers maken vaak gebruik van third-party data om te bepalen wie hun klanten zijn, als belangrijk startpunt voor het opzetten van de strategie en als een hulpmiddel voor het meten van de effectiviteit. Maar liefst 80% van de marketeers vertrouwt nog altijd op third-party data, terwijl dit met de naderende aanpassing in de wetgeving straks niet meer mogelijk is. Browsers zijn inmiddels gestart met het uitfaseren van cookies. Deze stappen zetten bedrijfsmodellen op zijn kop: het personaliseren van advertenties en het meten van de effectiviteit ervan wordt door deze verandering een grotere uitdaging. Wat betekent een cookieloze toekomst voor je klantgerichte activiteiten? Het creëren van een first-party datastrategie is belangrijker dan ooit en nu is het moment in actie te komen.

Wat is een first-party data strategie en waarom is deze zo van belang?

Met het verdwijnen van de third-party cookies zullen first-party data belangrijker dan ooit worden. Deze informatie is rechtstreeks gekoppeld aan de website die de gebruiker bezoekt en helpt de browser belangrijke stukjes informatie zoals winkelwagenitems, gebruikersnamen, wachtwoorden en taalvoorkeuren te onthouden. Het goede nieuws is dat het juist inzetten van first-party data meer ROI zal opleveren! Om ervoor te zorgen dat je goed voorbereid bent op deze omslag is het van belang een goede first-data strategie te ontwikkelen, om klanten persoonlijk te kunnen blijven benaderen.

Het verzamelen van zoveel mogelijk first-party data wordt essentieel: e-mails, telefoonnummers, adressen, aankoopgeschiedenis en cookies; alles binnen de kaders van de privacy-wetgeving en met toestemming van de klant. Dit vergt een andere aanpak dan de oude, vertrouwde third-party data waarmee marketeers snel een volledig beeld krijgen van consumenten en hun behoeftes. First-party data verzamelen en gebruiken voor je marketingdoelen zal de norm worden.

Hoe ontwikkel je een effectieve first-data strategie? Leer het van experts

De aankomende ontwikkelingen en daaraan gekoppelde gevolgen geven de noodzaak tot het opzetten van een first-party data strategie aan. Maar hoe ziet zo’n strategie eruit en wat is er nodig om zo’n strategie op te zetten? Tijdens de driedelige online serie First Party Data Strategy masterclasses kom je daar als marketeer of online professional snel achter. Je leert hoe je jouw klanten op de beste manier kunt benaderen, met een persoonlijke aanpak op basis van first-party data die rechtstreeks verzameld worden bij je klanten. Hierdoor ben je optimaal voorbereid op een cookieloze toekomst. In de eerste masterclass op 19 mei, hoor je waarom het creëren van een first-party data strategie belangrijker is dan ooit en wat er gebeurt als je hier niet op anticipeert. Een goede start is de basis van een ijzersterke strategie.

In totaal worden drie verschillende onderwerpen besproken, verdeeld over drie webinars:

  • Wat is het verschil tussen first, second en third-party data?
  • Hoe zet je zo’n strategie op voor B2B en B2C?
  • Hoe maak je de klantbenadering zo effectief mogelijk en hoe wordt de meeste impact gecreëerd?

Tijdens deze serie van 3 gratis online First Party Data Strategy masterclasses kom je dus alles te weten over het hoe, wat en waarom van first-party data strategieën. Op 19 mei worden alle ins en outs over B2B en B2C first-party data en het belang ervan in een cookieloze wereld uiteengezet en wordt uitgelegd waarom er nú actie ondernomen moet worden. Tijdens het tweede webinar op 2 juni wordt het proces van het creëren van een eigen first-party data strategie toegelicht. Er wordt ingezoomd op de meest effectieve manieren van het inzetten van klantdata voor een optimale klantbeleving. Tijdens het afsluitende webinar op 14 juni zal de opzet van de first-party data strategie verder uitgebreid worden om de impact van de gepersonaliseerde klantbenadering te maximaliseren.

Inschrijven voor deze gratis online masterclasses!

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken