'Betalen voor verzending binnen Nederland onzin'

- Online
- 26 jan 2023 @ 08:06
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 26 jan 2023 @ 08:06
- Michiel van Zaane
Veertig procent van de Nederlanders vindt het onzin dat er voor bestellingen binnen Nederland verzendkosten betaald moeten worden. De korte route die binnen Nederland afgelegd moet worden, staat voor hen niet in verhouding met de verzendkosten die zij betalen.
Daartegenover staat weer negentien procent van de consumenten die er juist van overtuigd zijn dat de Nederlandse overheid verzendkosten zou moeten verplichten. Dat blijkt uit onderzoek van verzendplatform Wuunder, uitgevoerd onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten.
Geen probleem
Mocht er zo’n verzendkostenverplichting komen, zou dat voor een deel van de Nederlanders geen enkel probleem zijn. Zo zegt de helft (48%) van de consumenten graag een paar euro aan verzendkosten te betalen zodat het product vervolgens bij hen thuis wordt geleverd. Het gemak van thuisbezorging is volgens hen dus wel een vergoeding waard.
Thuisbezorgen heeft voor veel consumenten de voorkeur. Zo geeft 41 procent aan geen tijd te hebben om naar de fysieke winkel te gaan en daarom kiezen ze liever voor een pakketje dat aan de deur wordt afgeleverd. Dit is met name een uitkomst voor Nederlanders die winkels niet om de hoek hebben.
Jeroen Gehlen, co-founder bij Wuunder: ‘Tegenwoordig kan bijna alles online besteld worden en zeker sinds corona doet de Nederlandse consument dit graag. Maar vanwege de grote hoeveelheid pakketten die besteld en bezorgd moeten worden, heeft de overheid een voorstel besproken om belasting te rekenen over verzending van online bestelde pakketten. Voor dit voorstel was uiteindelijk weinig enthousiasme. Hoewel verzendkosten belangrijk zijn om pakketten in goede orde bij de consument te krijgen, willen we daarmee natuurlijk niet stimuleren dat mensen een half uur in de auto stappen voor een simpele aankoop. Zij kunnen er dan beter voor kiezen om het te laten brengen met een bezorgbusje met daarin ook bestellingen voor de buren, om zo uitstoot te voorkomen. Ook zou er meer gedaan moeten worden om lokale bezorging te stimuleren, waarbij een groot deel door fietskoeriers bezorgd kan worden.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: grote discrepantie B2B inkopers en verkopers
- Interpolis komt met vervolg op campagne telefoongebruik...
- [column] Digital Cleanup Day: 4 voordelen van een digitale...
- Rechtbank Amsterdam tikt Facebook op de vingers over...
- OpenAI onthult nieuw GPT-4-taalmodel
- Goboony introduceert camperreis in nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- Onderzoek Consumentenbond:... 28-03-2023
- LG Benelux kiest na pitch voor... 28-03-2023
- Fietsplatform Upway start eerste... 28-03-2023
- Goboony introduceert camperreis in... 27-03-2023
- OpenAI onthult nieuw GPT-4-taalmodel23-03-2023
- Onderzoek: grote discrepantie B2B... 20-03-2023
MarketingTribune Events
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day