Alle Britse kranten delen zelfde cover: 'make it fAIr'

- Online
- 27 feb 2025 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 27 feb 2025 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
Tegen de plannen van de Britse regering om Amerikaanse tech-giganten vrij te stellen van auteursrechtelijke claims bij het bouwen van hun AI-modellen, besloten Britse dagbladen de krachten te bundelen.
Alleen de deftige Financial Times vond zichzelf te goed om mee te doen. Het leverde een bijzondere en eendrachtige aanblik op van de Engelse en verschillende buitenlandse kiosken en leestafels: van The Times tot tabloids. En het levert natuurlijk een hausse aan aandacht op, nog steeds - ook van de Big Tech, waar MarketingTribune in de februari-editie (print) een vrij verontrustende analyse over presenteert (regel hier je exemplaar: MT2/'25), need to know voor elke marketeer.
De deal van de Britse Labour-regering, die deze week nog op visite gaat bij Donald Trump, zou zijn: 'als zij (o.a. OpenAI) gratis en zonder toestemming gebruik mogen maken van alle teksten, beelden en muziek van Britse origine, krijgen de Britse autoriteiten toegang tot de gegevens die worden gebruikt voor het ontwikkelen van de software.'
Deze uitverkoop zou volgens de Creative Rights in AI Coalition zeer schadelijk zijn voor journalisten, kunstenaars en musici. Popartiesten hadden al gereageerd met een geruisloze plaat, waarmee zij het effect van de maatregelen willen weergeven. 'De creatieve sector op de Britse eiland heeft een waarde van omgerekend 150 miljard euro', becijfert De Volkskrant, 'door de zorgen groot op de voorpagina's te zetten, willen de redacties de bevolking bewust maken.'
Onder het motto 'Stop die sell out Deal Economy' kwamen de Britse redacties wier content dus in de grote AI-mallemolen zou verdwijnen, daarop in actie. Ook in Nederland kunnen de covers op waardering rekenen. 'Creativiteit is een eerlijk verdienmodel. Het jatten van creativiteit is dat NIET', zegt bijvoorbeeld de bekende creatief Martijn de Vreeze alias Copy Commando, 'Creativiteit is om voor te klappen. Niet voor handjeklap.'
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- verdieping
- FT
- AI
- TikTok
- intellectueel eigendom
- protest
- make in fAIr
- Creative Rights in AI Coalition
- OpenAI
- MT
- jatwerk
- Labour
- Big Tech
- merk het op
- Martijn de Vreeze
- cover
- Engeland
- we lazen het al
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers