Is AI de heilige graal voor search marketeer?

Is AI de heilige graal voor search marketeer?
  • Online
  • 8 feb 2019 @ 10:28
  • 17308 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Zoekmachine

Friends of Search is het congres in de Benelux voor de (ervaren) online marketeer en SEO/SEA specialist, georganiseerd door DDMA en IAB Nederland. Op 6 februari 2019 luisterde online marketeer Gerry van Dijk van Pinkmarketing voor ons mee.

Door verschillende sprekers werden de grootste innovaties op het gebied van search belicht, zoals automization, machine learning, scripts, voice search, chatbots en digital assistance. Wat ons betreft allemaal toepassingen en invalshoeken van het grote thema voor de search marketeer in 2019: Artifical Intelligence (AI).

Found

James Whittaker, evangelist bij Microsoft, trapte af met de eerste toepassing van AI: 'found', de opvolger van search. Whittaker stelt dat in de nabije toekomst mensen niet meer actief zoeken naar bepaalde onderwerpen. Het zijn de algoritmes die op basis van jouw (historische) zoekgedrag kunnen voorspellen waar jij naar op zoek bent. In de toekomst zullen jouw devices suggesties aandragen wanneer je een vlucht geboekt hebt. Dit kan een hotel zijn, maar ook een bezienswaardigheid, attractie of evenement in de buurt.

Serp

De vooruitziende blik van de AI zien we natuurlijk ook al in zekere zin terug op de SERP (resultatenpagina). Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar je favoriete sportclub krijg je zonder vragen automatisch de uitslagen en standen te zien. Deze web snippets zorgen ervoor dat het aantal ‘no click’ search results groeit. Als we zelf kijken naar onze data dan zien we ook dat bezoekers minder snel klikken op de link naar de contactpagina van websites op de SERP aangezien deze info in veel gevallen al wordt gegeven op de SERP zelf.

In sommige gevallen zien we dat dit fenomeen voor minder traffic naar je website zorgt. De bezoeker die doorklikt heeft minder behoefte aan informatie, maar is meer gericht op actie ondernemen. Echter, wij denken dat het hierdoor voor de marketeer lastiger zal worden om interessesignalen in een vroegere fase op te vangen wat nadelig zal zijn voor je resultaten. De kwaliteit van de klikken zal er dus op vooruit gaan en dus ook het conversiepercentage, Alan Coleman en Brandon Almack van Wolfgang Digital onderstreepten dit. De zoekresultaten zonder klik zullen dus moeten worden opgevangen door de algoritmen van Google die steeds meer informatie naar zich toetrekt. AI is de holy grail om deze informatie zo effectief mogelijk te verwerken en deze bedreiging om te zetten in een kans.

Voice

Door AI heeft voice search ook grote sprongen voorwaarts gemaakt. Zo staat er in veel huishoudens al een Google Home of ander voice device in de huiskamer. Waar veel mensen hem nu nog gebruiken als kookwekker of boodschappenlijsten zijn er nu al veel meer mogelijkheden. Lee Boonstra van het Google Voice Assistant Team gaf aan dat de mogelijkheden van de Google Assistant zelf nu nog beperkt zijn. 3rd party software biedt echter uitkomst. Bedrijven kunnen hun voice interface toevoegen aan de interface van Google. Steeds meer merken voegen hun 3rd party software toe aan de Google interface om de service of ervaring rondom hun product zo goed mogelijk te laten aansluiten (denk aan bedrijven zoals Bol.com, Rabobank en Centraal beheer). Het aandeel van voice is Nederland is nu nog relatief klein vergeleken met dat in de VS, mede doordat Amazon nog niet actief bezig is met het bewerken van de Nederlandse markt. Wij vinden dan ook dat het goed is om nu al te onderzoeken, en beter nog, om voice search in te zetten voor jouw merk. Als de voice search hype eenmaal van de grond komt in Nederland en je moet het dan nog allemaal gaan uitvinden ben je te laat!

Advertenties

De hamvraag voor de SEA-marketeers onder ons is dan ook: Wat zijn de advertentiemogelijkheden? Als wij kijken naar ons eigen speelveld zien we dat de impact op search advertising nog minimaal is. Mondjesmaat zien we long tail zoekwoorden binnenkomen die mogelijk ingesproken zijn via een voice device. Als marketeer is het dus belangrijk om de voornaamste ‘wie, wat, waar’ vragen te integreren in de zoekwoorden. Frederick Vallaeys, de CEO en oprichten van Optimyzer, gaf ook aan dat de impact van voice zich in eerste instantie alleen beperkt tot de zoektermen. Vallaeys meende dat de zoektermen meer natuurlijk zullen zijn: meer spreektaal en langere zoektermen. Verder zal er voorlopig niet veel veranderen: de output in zoekmachine is immers hetzelfde, alleen de input is anders.

Al met een al zeer interessante dag die duidelijke maakte dat marketeers niet meer reactief kunnen zijn, maar proactief moeten handelen.

 

Dit blog is van Gerry van Dijk, online marketeer bij pinkmarketing.nl

 

 

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken