[column] E-learning minder saai? Gebruik animatie!

[column] E-learning minder saai? Gebruik animatie!
  • Online
  • 19 mei 2020 @ 14:10
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ContentDigitaal

E-learning. In veel organisaties onmisbaar om personeel te trainen en bij te scholen. En ook zo handig. Je hoeft elkaar niet fysiek te ontmoeten, maar kunt wel bijleren. Maar het is vaak zo saai… statische teksten, gortdroge uitleg.

Een verhandeling van een paar uur. En iedereen weet: van saai leer je niks. Gelukkig zijn er veel opties om e-learning leuker (en beter) te maken.

E-learning kan dus een stuk leuker. Moet een stuk leuker. Je moet er immers iets van leren. En dat gaat beter als je lol hebt. Een van de beste opties om e-learning beter, aantrekkelijker én leuker te maken? Animatie. Met animatie kan er een boeiende leerervaring worden gecreëerd. Of je nu een training, cursus of bedrijfsopleiding wilt aanbieden.

Beelden blijven langer hangen

Cursussen, workshops, trainingen. Ze zijn broodnodig, maar niet iedereen kijkt er per se naar uit. Vooral omdat je van tevoren weet: duurt lang! En de meeste mensen zijn na twee uur echt wel klaar met luisteren en opletten. Om e-learning leuker te maken moet je inspelen op die korte aandachtspanne die mensen hebben. En dat is precies wat animatie doet. De bewegende beelden houden de aandacht van de kijker namelijk vast. Ons brein is voornamelijk audiovisueel ingesteld en daar maak je met een animatie dus slim gebruik van. De combinatie van illustraties, een verhaallijn, geluid, tekst, humor en karakters houdt de kijker geboeid. Het is wetenschappelijk bewezen dat dynamische beelden langer in het geheugen worden bewaard dan mondelinge of schriftelijke teksten. Het gekke is: in veel e-learningtrajecten wordt nu niet of nauwelijks animatie gebruikt. Maar er zijn meer redenen om animatie toe te voegen aan de e-learningervaring.

Dé 9 redenen om animatie te gebruiken

  1. Met animaties kan complexe materie een stuk simpeler uitgelegd worden. Een ingewikkelde boodschappen wordt daardoor makkelijker begrijp baar.
  2. De boodschap wordt met animatie beter onthouden dan tekst.
  3. Animaties voegen entertainmentwaarde toe aan de e-learning ervaring, het maakt het lesmateriaal daardoor interactiever en boeiender. Waardoor de te leren stof langer blijft hangen en beter opgenomen wordt (oftewel: je hebt er ook nog iets aan).
  4. Het kost minder moeite om visuele content te begrijpen dan tekstuele content. Visuele informatie wordt namelijk 600.000 keer sneller opgenomen dan tekst.
  5. Een animatie kan je makkelijk in veel verschillende talen uitvoeren. Eén keer de animatie maken en alleen voice-over in een andere taal en klaar. Scheelt heel veel tijd. En geld, ook fijn.
  6. Bij animaties word je niet beperkt in creatieve vrijheid, zoals met video opnames wel het geval is. Je hebt geen last van weeromstandigheden, locaties, acteurs etc. Je kunt daarom vertellen wat je wil en aanpassen en wanneer je wil.
  7. Animatie in E-learning bespaart enorm veel tijd. Zowel voor de trainer als voor de cursist. Animatie zorgt er namelijk voor dat de cursist veel sneller lesstof opneemt.
  8. Door middel van animatie is het mogelijk om niet alleen de ratiokant van het brein aan te spreken maar ook de emotionele kant. Door een bepaald gevoel over te brengen kan een goede e-learning animatie ook inwerken op het onderbewustzijn. 
  9. Animaties kunnen in de loop van tijd relatief gemakkelijk worden bijgewerkt, waardoor er op veranderingen kan worden ingespeeld en het lesmateriaal up to date blijft.

Animatie dus. Overweeg het in ieder geval. Neem het mee als één van de opties als je met e-learning bezig gaat. Het niet doen is een gemiste kans. En zorgt voor frustratie bij de cursisten. Dat is wel het laatste wat je wil.

Door: Mick Romeijn, videoproducer bij LVB.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken