[column] E-learning minder saai? Gebruik animatie!
- Online
- 19 mei 2020 @ 14:10
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - ContentDigitaal
- 19 mei 2020 @ 14:10
- Gastblogger
E-learning. In veel organisaties onmisbaar om personeel te trainen en bij te scholen. En ook zo handig. Je hoeft elkaar niet fysiek te ontmoeten, maar kunt wel bijleren. Maar het is vaak zo saai… statische teksten, gortdroge uitleg.
Een verhandeling van een paar uur. En iedereen weet: van saai leer je niks. Gelukkig zijn er veel opties om e-learning leuker (en beter) te maken.
E-learning kan dus een stuk leuker. Moet een stuk leuker. Je moet er immers iets van leren. En dat gaat beter als je lol hebt. Een van de beste opties om e-learning beter, aantrekkelijker én leuker te maken? Animatie. Met animatie kan er een boeiende leerervaring worden gecreëerd. Of je nu een training, cursus of bedrijfsopleiding wilt aanbieden.
Beelden blijven langer hangen
Cursussen, workshops, trainingen. Ze zijn broodnodig, maar niet iedereen kijkt er per se naar uit. Vooral omdat je van tevoren weet: duurt lang! En de meeste mensen zijn na twee uur echt wel klaar met luisteren en opletten. Om e-learning leuker te maken moet je inspelen op die korte aandachtspanne die mensen hebben. En dat is precies wat animatie doet. De bewegende beelden houden de aandacht van de kijker namelijk vast. Ons brein is voornamelijk audiovisueel ingesteld en daar maak je met een animatie dus slim gebruik van. De combinatie van illustraties, een verhaallijn, geluid, tekst, humor en karakters houdt de kijker geboeid. Het is wetenschappelijk bewezen dat dynamische beelden langer in het geheugen worden bewaard dan mondelinge of schriftelijke teksten. Het gekke is: in veel e-learningtrajecten wordt nu niet of nauwelijks animatie gebruikt. Maar er zijn meer redenen om animatie toe te voegen aan de e-learningervaring.
Dé 9 redenen om animatie te gebruiken
Animatie dus. Overweeg het in ieder geval. Neem het mee als één van de opties als je met e-learning bezig gaat. Het niet doen is een gemiste kans. En zorgt voor frustratie bij de cursisten. Dat is wel het laatste wat je wil.
Door: Mick Romeijn, videoproducer bij LVB.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Albert Heijn maakt AH App meertalig met hulp van AI
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
- [column] Marketingfacts Focus #10
Laatste Nieuws
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
- Hoe Moneybird emotie boven product... 17-11-2025
- Just speelt in op jongerencultuur... 12-11-2025
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de... 12-11-2025
- Inter Milan introduceert digitaal... 12-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

