Booking.com kondigt nieuwe AI Trip Planner aan

Booking.com kondigt nieuwe AI Trip Planner aan
  • Online
  • 29 jun 2023 @ 13:02
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Virtual RealityContent

Booking.com kondigt zijn nieuwe AI Trip Planner aan. De bètaversie is vanaf nu voor een selecte groep reizigers uit de Verenigde Staten beschikbaar zijn in de app van het online reisplatform, Europa volgt.

De AI Trip Planner is gebaseerd op de bestaande machine learning-modellen van Booking.com die dagelijks aan miljoenen reizigers op het platform bestemmingen en accommodaties aanbevelen. De AI Trip Planner wordt daarnaast gedeeltelijk aangedreven door de Large Language Model-technologie (LLM) van OpenAI’s Chat GPT Api. Hierdoor kan de AI Trip Planner een nieuwe interactieve ervaring creëren voor het reisplanningsproces van reizigers. 

Een nieuwe manier van zoeken en ontdekken
Reizigers kunnen de AI Trip Planner algemene vragen stellen, maar ook meer specifieke vragen die hen ondersteunen bij de verschillende fases van de reis. Het is bijvoorbeeld mogelijk om te vragen wat opties voor bestemmingen of accommodaties zijn, of simpelweg reisinspiratie delen op basis van de behoeften van de individuele reizigers. Er kan daarnaast een reisroute of planning worden samengesteld voor een stad, land of regio.

Meer op maat gemaakte en relevante reisadviezen
Reizigers kunnen volgens het merk gemakkelijk chatten met de pilot AI Trip Planner om een beschrijving te geven van wat ze zoeken op zowel een algemene als meer specifieke manier. Daarnaast kunnen reizigers vragen stellen en hun zoekopdracht in realtime verfijnen, waarbij nieuwe opties in slechts enkele seconden gegenereerd worden. Van het zoeken naar inspiratie voor een romantische strandbestemming in het Caribisch gebied, tot het opvragen van een lijst vakantiehuizen voor een gezin, waarbij airco en een zwembad aanwezig zijn, de AI Trip Planner doet aanbevelingen op een snelle en interactieve manier.  

Een geïntegreerde reisplanning 
De AI Trip Planner gaat zelf nog een stap verder door reizigers een visuele lijst van bestemmingen en accommodaties te bieden, inclusief de prijsinformatie van Booking.com. Hierin worden deeplinks verwerkt waardoor reizigers meer details zien over de bestemming of de accommodatie. Reizigers kunnen makkelijk schakelen tussen de chat met de AI Trip Planner en de interface van de Booking.com app terwijl ze de opties voor hun reis bekijken. Omdat de AI Trip Planner direct geïntegreerd is in de boekingservaring in de Booking.com app, kan een accommodatie met slechts één klik op de knop gereserveerd worden. 

'Ons voornaamste doel bij Booking.com is altijd geweest om technologie in te zetten die reizen gemakkelijker maakt', zegt Glenn Fogel, CEO van het van origine Amsterdamse Booking.com. Binnenkort wordt in de hoofdstad het nieuwe hoofdkantoor aan het IJdok geopend. Fogel: 'De recente ontwikkelingen met generatieve AI versnellen het werk wat wij al jaren doen met machine learning om elk aspect van de klantervaring op ons platform te verbeteren. Of het nu gaat om het optimaliseren van de juiste volgorde om de foto’s van een hotel weer te geven, of het weergeven van de meest relevante reviews. Onze nieuwe AI Trip Planner is simpelweg de volgende stap in onze voortdurende reis om te onderzoeken hoe we nog meer waarde, en hopelijk nog meer plezier, kunnen toevoegen aan het hele reisplanningsproces.'

'Onze nieuwe AI Trip Planner biedt fantastische mogelijkheden om onze klanten op een hele natuurlijke en menselijke manier te helpen met het plannen van hun reis', vertelt Rob Francis, CTO van Booking.com aan MarketingTribune. ’Vaak wordt mensen gevraagd zich aan te passen aan de beperkingen van technologie om te kunnen doen wat ze willen. Met generatieve AI kunnen we echter schaalbare, één-op-één gesprekken beginnen met onze klanten op hun voorwaarden, op eenzelfde manier als dat je hier over zou praten met een partner of vriend. Het is nog maar het begin, maar we hebben nog veel ruimte om te verkennen en te innoveren, en de reiservaring op een veilige, ethische en inclusieve manier te verbinden op Booking.com’.'

Vanaf deze week zal de bèta AI Trip Planner voor een steeds groter wordend deel van Booking.com Genius-leden in de Verenigde Staten beschikbaar worden, meldt het boekingsmerk. 'Dit betekent dat reizigers in de VS aangemeld moeten zijn via hun Booking.com account in de app en de taalinstellingen op Engels moeten hebben staan om toegang te krijgen tot de nieuwe reisplanner.'
(PvWK)

Over Booking.com
'Als onderdeel van Booking Holdings Inc is het de missie van Booking.com om het voor iedereen gemakkelijker te maken om de wereld te ervaren. Het platform van Booking.com verbindt elke dag miljoenen reizigers met memorabele ervaringen door te investeren in technologie die reizen makkelijker maakt. Volg voor meer informatie @bookingcom op sociale media of ga naar globalnews.booking.com.'

(bron: Booking)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken