Onderzoek: Tijdgebrek van invloed op gezondheid MKB'ers

Onderzoek: Tijdgebrek van invloed op gezondheid MKB'ers
  • Algemeen
  • 1 jul 2019 @ 13:18
  • 10460 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Tijdgebrek is niet alleen een uitdaging voor MKB-eigenaren, maar heeft ook negatieve impact op de eigen gezondheid of de gezondheid van de werknemers. Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden (47%) kampt met de gezondheid door een tekort aan tijd.

Salesforce deed onderzoek naar de belangrijkste factoren die bijdragen tot tijdgerelateerde uitdagingen bij MKB’ers in de EMEA-regio. Daaruit kwam naar voren dat slechts een kwart (26%) van de Nederlandse respondenten zegt nooit te werken op feestdagen, tijdens de jaarlijkse vakantie (25%), op religieuze feestdagen (24%) en in weekenden (14%). Bijna drie kwart (70%) van de ondervraagden geeft aan dat de zogenaamde hustle & grind-cultuur van doorwerken zonder omkijken, ongezond is. Die ongezonde cultuur heeft ertoe geleid dat een kwart (26%) van de medewerkers (ziekte)verlof nam of het bedrijf verliet vanwege de geestelijke gezondheid.

Minder tijd, minder productief
‘Wat dit onderzoek duidelijk maakt, is dat tijd - of het gebrek eraan - een heel nadelige invloed heeft op de algemene gezondheid van een bedrijf en zijn werknemers’, zegt Eva Heffernan, Country Leader Nederland bij Salesforce, in een verklaring. ‘Alle diensten en acties in een bedrijf - van strategie en planning tot training, productontwikkeling, verkoop, klantenservice, marketing en meer - hangen af van de beschikbare tijd om tijd en middelen op een intelligente en productieve manier in te zetten. Hoe minder tijd eigenaren hebben, hoe minder het waarschijnlijk is dat deze diensten de aandacht krijgen die nodig is voor gezonde en productieve medewerkers.’

Tijdwinst door tech
De MKB-eigenaren denken het gevecht tegen de tijd te kunnen winnen met behulp van technologie. Meer dan de helft (58%) is het er over eens dat nieuwe technologieën zoals Internet of Things (IoT), Artificial Intelligence (AI) en robotautomatisering hun bedrijven tijd zullen besparen. Een vergelijkbaar aantal (57%) denkt dat dergelijke nieuwe technologieën hun werknemers al productiever heeft gemaakt in vergelijking met twee jaar geleden. ‘Wat dit rapport aantoont, is dat technologie een belangrijke, snelle en toegankelijke manier biedt voor kleine bedrijven om de extra minuten en uren te vinden die op de lange termijn echt een verschil zullen maken voor hun bedrijf en medewerkers’, licht Heffernan toe.

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken