Ondanks miljardenverlies goede kans herstel cultuursector
- Algemeen
- 13 jul 2021 @ 11:03
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - OnderzoekKunst & CultuurMarketing
- 13 jul 2021 @ 11:03
- Michiel van Zaane
Grotere bekendheid, meer waardering en sterkere binding geven cultuurinstellingen een goede uitgangspositie om de miljarden aan omzetverlies te boven te komen. Ondanks de vele festivalannuleringen en langdurige sluitingen betaalt de alternatieve zichtbaarheid van cultuurinstellingen tijdens de coronacrisis zich uit.
Dit blijkt uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
Online programmering, social media campagnes en ludieke acties wakkerden het verlangen naar cultuur sterk aan. In Zuid-Holland, bijvoorbeeld bij het Delftse Theater de Veste, steeg de merkkracht zelfs met meer dan 10 procent. In Noord-Holland daarentegen boetten veel cultuurinstellingen in in merkkracht.
'Het onderzoek onderstreept heel duidelijk hoe onmisbaar cultuur is in het leven van de Nederlander. Het is niet zomaar te vervangen door het kijken van een dvd’tje, zoals minister de Jonge tijdens een persconferentie in mei suggereerde’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Door de maandenlange sluitingen is het gemis aan culturele ervaringen bij jong en oud heel duidelijk naar voren gekomen. Tegelijkertijd hebben de instellingen tijdens de sluitingen het verlangen goed aangewakkerd door continu contact te houden met de bevolking. In media-optredens op radio en televisie, online campagnes en via social media.'
Ontwikkeling draagvlak cultuursector per provincie (2019-2021)
1. Zuid-Holland: +11%
2. Zeeland: +9%
3. Drenthe: +9
4. Flevoland: +9%
5. Friesland: +9%
6. Limburg: +8%
7. Noord-Brabant: +7%
8. Utrecht: +2%
9. Overijssel: +2%
10. Gelderland: gelijk
11. Groningen: -1%
12. Noord-Holland: -11%
Opvallende uitkomst van het onderzoek is de sterke terugval van de Amsterdamse cultuursector. Door het wegvallende, buitenlandse toerisme hebben veel hoofdstedelijke cultuurinstellingen het al zwaar. Nu blijkt dat ook onder de hoofdstedelijke bevolking en in de omliggende provincie het bezoekerspotentieel fors is afgekalfd in coronatijd. Hendrik Beerda: 'Eerder dit jaar bleek al dat de stad Amsterdam zijn aantrekkingskracht verliest, en dan vooral onder de eigen bewoners. Het nieuwe onderzoek toont aan dat niet alleen de Amsterdammer, maar ook de overige Noord-Hollanders steeds minder positief denken over het culturele aanbod in de stad.'
Het tweejaarlijkse Cultuursector Merkenonderzoek is in 2006 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende. Voor het onderzoek van 2021 zijn 10.000 respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van alle Nederlandse cultuurorganisaties onderzocht. Daarna is per provincie voor de 50 bekendste organisaties navraag gedaan naar hun geholpen bekendheid, waardering en binding.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Zanger Claude en Basic-Fit vragen aandacht voor mentale...
- In het wiel van Allard Hansma CMO Greenwheels
- Nieuwe campagne tegen opvoeren e-bike: 't kan hard gaan
- Enterprise lanceert campagne met virtuele én echte glitter...
- Greenwheels: geniet van wat je niet hebt
- Irene Moors trapt publiekscampagne voor onderzoekscentrum...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing