Winnaar B2B Marketing Award 2014: 'externe erkenning voor zelfbewuster marketing team Philips Lighting'

Winnaar B2B Marketing Award 2014: 'externe erkenning voor zelfbewuster marketing team Philips Lighting'
  • B2b
  • 24 dec 2014 @ 13:08
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewAwards

In maart won Philips de B2B Marketing Award met hun campagne rondom de geavanceerde LED verlichting die Philips Lighting aanbracht bij het Rijksmuseum onder de titel ‘Nieuw Licht op Oude Meesters’. Op 17 maart 2015 organiseert B2B Marketing Forum voor de 6e keer de B2B Marketing Award. Bedrijven kunnen zich tot eind januari aanmelden met hun B2B case om mee te dingen naar de prijs. Maar wat voor effect heeft het winnen van de award eigenlijk? We vroegen het Maarten Vernooij, Marketing Director van Philips Lighting Benelux.

Wat heeft het winnen van de B2B Marketing Award Philips opgeleverd?
‘Ik heb die vraag vaker gekregen en ik vind het geen makkelijke om te beantwoorden. Een van de redenen om een case in te dienen was dat ik vond dat het zelfbewustzijn van mijn marketingteam best op een wat hoger niveau getrokken mocht worden. Philips staat niet direct bekend als een marketingbedrijf, terwijl we daarin veel stappen hebben gemaakt met meerder succes cases. Omdat we zo’n succesvol project hadden met het Rijksmuseum, waarop we zeer trots waren, zag ik een grote kans. Het winnen heeft ook positief bijgedragen aan het werven van nieuwe mensen - een stukje employer branding. De Award is een mooie erkenning van waar we als marketing team toe in staat zijn. De effecten van het winnen kunnen dus het beste worden gezocht bij onze eigen en potentieel nieuwe mensen.’

Wat zijn de reacties die jullie hebben gekregen?
‘We hebben nooit te klagen gehad over zichtbaarheid in de Benelux, maar ik denk dat het winnen van deze award zeker voor een extra positieve boost heeft gezorgd.’

Wat zorgde ervoor dat jullie wonnen? Naast het feit dat onze case innovatieve elementen als storytelling en social media bevatte, denk ik dat onze harde doelstellingen en meetbare resultaten ervoor hebben gezorgd dat we wonnen. Om die doelstellingen werd ook gevraagd bij het indienen van de case. Onze resultaten waren spectaculair te noemen, met een zeer beperkt budget hebben we van verlichting het belangrijkste bij-onderwerp bij de heropening van het Rijksmuseum weten te maken. Naast de aandacht voor LED verlichting hebben we Philips weten te positioneren als ‘regisseur’ van grote en complexe verlichtingsprojecten. Op grote schaal hebben we alle landelijke media en vakbladen bereikt en een veranderde perceptie bij een uitdagende doelgroep van architecten neergezet. Dat de commerciele doelstellingen als eindresultaat ruimschoots werden overtroffen mag dan tot slot geen verrassing zijn.

Ik denk dat als je dit jaar de case afstemt op het thema van 2015, customer centricity, dat je veel kans maakt om te winnen. Maar ook ons thema, storytelling, geef ik nog steeds veel kans omdat het een prachtige marketingtool blijft. Ik zou zelf graag innovatieve cases willen zien over marketing automation, iets als gamification en wellicht succesvolle social media campagnes in B2B.’

Waarom zou je als B2B moeten willen meedoen?
‘Ik denk dat het antwoord tweeledig is. Enerzijds kun je meedoen aan de awards echt zien als een marketingtool om intern in te zetten. Anderzijds vind ik het een mooi doel om je bevindingen te delen met andere B2B marketeers om het Marketing vak in Nederland naar een hoger plan te brengen. Als marketeers onderelkaar kunnen en moeten we elkaar inspireren.’

Doe je mee? Meld je dan nu aan via dit formulier: Aanmelden B2B Marketing Awards 2015. Na aanmelding ontvang je per mail instructies voor het aanleveren van de case. Dat hoeft dus niet gelijktijdig. Als je case maar vrijdag 30 januari 2015 binnen is. 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken