[onderzoek] Slechts zes procent CEO's grootste organisaties actief op social media

[onderzoek] Slechts zes procent CEO's grootste organisaties actief op social media
  • B2b
  • 19 nov 2021 @ 08:10
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Inconsistentie is de overheersende trend voor marketing engagement in 2021. Bedrijven slagen er niet in om strategieën te implementeren die klanten meer moeten betrekken. Dat blijkt uit de door internationaal PR- en marketingbureau Team Lewis gepresenteerde jaarlijkse Global Marketing Index™.

Volgens het ondrzoek gebruikt een overgroot deel van de bedrijven geen personalisatietools (94%) of een chatbot (85%) op hun website. Slechts 15% van de organisaties heeft een website die toegankelijk is voor mensen met een beperking. Bijna een kwart (22%) linkt niet naar de social mediakanalen van de organisatie. Daarnaast is de grote meerderheid van de Forbes Global 300 CEO’s (94%) niet actief op social media.

Onzekerheid
‘De verschuiving naar digitaal die is veroorzaakt door de pandemie gaat niet meer verdwijnen’, zegt Chris Lewis, CEO en oprichter van Team Lewis. ‘Onze bevindingen onderstrepen dat onzekerheid ook impact heeft op de meest succesvolle bedrijven ter wereld. Covid-19 heeft de manier waarop klanten naar merken kijken veranderd. Zij verwachten een naadloze customer journey waardoor bedrijven die een goede klantervaring bieden, aan de top blijven staan.’

MET
Het bureau heeft de top 300 grootste bedrijven ter wereld uit de Forbes Global 2000 lijst geanalyseerd met behulp van een eigen ontwikkelde methode, de Marketing Engagement Tracker (MET). In een periode waarin voortdurende onzekerheid en verandering de toon voeren, zijn ook de verwachtingen van het publiek enorm veranderd. De MET Index van dit jaar laat zien dat marketingprestaties niet alleen over aantallen en bereik gaan. Steeds belangrijker is in hoeverre organisaties in staat zijn om te luisteren en te reageren op momenten die ertoe doen. Snelheid en menselijkheid zijn daarin belangrijke factoren die bijdragen aan het behouden van klantrelaties. Diversiteit en inclusiviteit moeten in de klantervaring worden meegenomen. Zowel klanten als consumenten willen worden geïnformeerd, vermaakt en betrokken bij een merk, zolang hun persoonlijke grenzen en voorkeuren gerespecteerd worden. De Global Marketing Engagement Index 2021 analyseert het effectieve gebruik van de kanalen en marketingmix om dit te bereiken.

Merken lopen achter op het gebied van gebruikerservaring

De belangrijkste conclusies uit de MET Index: 

  • 94% van de bedrijven gebruikt geen personalisatietools op hun websites.
  • De activiteiten op social media onder CEO's tonen een minimale groei ten opzichte van vorig jaar. Slechts 40% van de CEO’s heeft een account op social media. Daarvan is slechts 17% actief met het plaatsen van bedrijf gerelateerde informatie.
  • Merken lopen achter op het gebied van gebruikerservaring: bijna 45% gebruikt geen video’s op hun website.
  • 40% van de onderzochte bedrijven vermeldt nergens hun bedrijfswaarden op hun website en ongeveer 20% verwijst niet naar actualiteiten.
  • B2b-bedrijven blijven achter op het gebied van community-betrokkenheid. Uit het onderzoek blijkt dat ze minder snel geneigd zijn om in contact te treden met klanten via social media.
  • Bedrijven stappen af van het gebruik van tagbeheersoftware, het bijhouden van aangepaste conversies en het gebruik van op maat gemaakte events en dimensies op hun webpagina's. Deze trend werd voor het eerst gerapporteerd in 2020 en versnelde met 10% in 2021.
  • De meeste bedrijven zijn nog steeds niet actief bezig met het promoten van online evenementen op hun website.

Download hier de Global Marketing Engagement Index 2021: https://www.teamlewis.com/globalmet21/

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken