[column] Hoe sterk is jouw 'naked' merk?
- B2b
- 22 dec 2022 @ 05:39
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 22 dec 2022 @ 05:39
- Gastblogger
DirectResearch voert jaarlijks het DirectPayoff onderzoek uit. Daarin testen ze de pay-off van een aantal bekende merken op bekendheid. Dit jaar namen ze ook het unbranded logo en het soundlogo mee. Welk merk blijft overeind? Armin van Oosten van het bureau licht toe.
Iedere consument maakt op elk moment keuzes, bewust en onbewust. Dit keuzeproces is erg relevant voor merken. Immers, hoe sterker het merk, en hoe meer positieve associaties de consument bij het merk heeft, hoe vaker en sneller de keuze op het merk valt.
Merken zijn uit verschillende elementen opgebouwd, die zowel los als gezamenlijk associaties kunnen oproepen of triggeren, en onderdeel zijn van de ‘evoked’ (merken)set van de consument. Byron Sharp noemt dit Distinctive Brand Assets (DBAs) en Category Enty Points (CEPs). Deze elementen zijn erg belangrijk om je merk te laten groeien.
Het doel van de Brand Assets Monitor is om organisaties bewuster te maken van het effect van (marketingactiviteiten van) hun merk, en kan als startpunt dienen voor verdere verdieping. Met DirectResearch voeren wij jaarlijks het DirectPayoff onderzoek uit. Daarin testen we de pay-offs van een aantal bekende merken op bekendheid.
Nu leek het mij interessant om dit verder uit te bouwen, maar wel laagdrempelig te houden, zodat het gebruikt kan worden als middel om het gesprek aan te gaan.
Dit jaar hebben we daarom naast de pay-off ook het unbranded logo en het soundlogo meegenomen.
Daarmee meten we de bekendheid van merken op drie belangrijke ‘brand assets’. In de monitor zijn in totaal circa 50 merken meegenomen uit verschillende sectoren. Dit levert de volgende Top3 op:
Unbranded logo
Pay-off
‘MERK geeft je vleugels’
‘Je moet de groenten van MERK hebben’
‘Alles voor de zachtste babyhuid’
Soundlogo
We zien dat geen enkel merk in alle Top3’s terug komt. Wat verder opvalt is dat zowel in de Top3’s als over de gehele breedte de hoogste bekendheid wordt behaald bij het unbranded logo. Ook de pay-off dient niet te worden onderschat, en ook opvallend, het soundlogo krijgt een steeds prominentere rol in het geheel.
Wil je weten hoe het zit met de bekendheid van jouw merk, wil je je merk steviger in de markt zetten of je marktaandeel vergroten, zet dan marktonderzoek in om je merkstrategie te verbeteren.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Herna Verhagen draagt bij PostNL stokje over aan Pim Berendsen
- De marketingtransfers van week 14, 2025
- ‘Stukje van Mij’ bekroond met hoogste Europese PR-onderscheiding
- Digital advertising naar recordhoogte: TikTok en AI stuwen...
- Nima Marketing Day 2025: Het hoe en waarom van de campagne...
- VIA draagt drie nieuwe bestuursleden voor: Dercksen,...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 15,... 18-04-2025
- Nima Marketing Day 2025: Het hoe en... 16-04-2025
- AI houdt miljarden slechte... 16-04-2025
- Digital advertising naar... 16-04-2025
- Herna Verhagen draagt bij PostNL... 14-04-2025
- VIA draagt drie nieuwe bestuursleden... 14-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management