Airbnb oogst hoon met open brief van 'gekwetste' verhuurster Eva
- Bureaus
- 31 jul 2018 @ 00:26
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PromotieCommunicatieCampagnesPRMerken
- 31 jul 2018 @ 00:26
- Jeroen Mirck
Airbnb ligt al jaren onder vuur in Amsterdam vanwege overlast door toeristen. Overheid en bewoners vormen een front tegen de voorheen zo bejubelde startup. Airbnb wil het sentiment kantelen met een PR-campagne, maar een advertentie in de vorm van een open brief oogst vooral hoon en kritiek.
'Lieve Amsterdammer', zo opent de reclamebrief, ondertekend door verhuurster Eva ('sinds 2016'), die echt blijkt te bestaan, zo ontdekte de lokale omroep AT5. Eva zegt het heel erg te vinden dat Airbnb de schuld krijgt van alle problemen met toerisme. 'Het kwetst me oprecht dat mensen negatief denken over Airbnb, terwijl ik er zoveel vreugde uit haal.'
Om de eigen reputatie op te krikken, startte Airbnb een lokale imago-campagne in Amsterdam. Die werd aanvankelijk vooral zichtbaar door billboards op straat en in het OV, maar kreeg dit weekend een nieuwe impuls door de advertentie met Eva.
Venijnige reacties
De lokale politiek, toch al op ramkoers met vakantieverhuurders, reageerde direct venijnig. SP-raadslid Erik Flentge spreekt de briefschrijfster direct aan: 'Dag Eva, toen Airbnb begon, dachten sommigen dat het deeleconomie was. Inmiddels weet iedereen beter. Woningen worden opgekocht om te dienen als illegaal hotel. Starters hebben het nakijken. De stad is overvol. Amsterdammers worden verdrongen. Heb je dat wel eens bedacht, Eva?'
Bewoners laten zich evenmin onbetuigd, getuige de vele (eveneens veelal aan Eva gerichte) commentaren op social media en via brieven in Het Parool. 'Beste Eva, je beperkte visie op de ongewenste gevolgen door de excessieve groei van Airbnb is oprecht kwetsend voor Amsterdam en de Amsterdammers.'
'Ongelooflijk onoprechte tekst'
Ook reclamemakers en marketeers verbazen zich op social media over de campagne. 'Wat een ongelooflijk onoprechte tekst', verzucht Jur Baart, oprichter van Fitzroy. ADCN-voorman Dinesh Sonak kraakt de 'vreugde' uit de reclamebrief: het draait toch gewoon om de 'knaken'?
De open brief lijkt geen incident te zijn, meldt Sprout. De door AT5 opgespoorde Eva meldt dat er meer brieven zullen volgen. De campagne haakt in op Amerikaanse uitingen waarin Airbnb-hosts worden ingezet om het imago van het bedrijf op te vijzelen. In 2014 kwam het platform al met het verhaal van de New Yorkse verhuurster Carole, die werkloos was geworden en haar man had verloren, maar dankzij vakantieverhuur weer geld verdiende en nieuwe mensen leerde kennen. Een tearjerker pur sang.
De oorspronkelijke campagne heeft trouwens politieke wortels. De focus op aandoenlijke Airbnb-hosts komt uit de koker van Chris Lehane, een oud-Democraat die in 2014 als crisismanager bij Airbnb werd aangetrokken. De nabije toekomst moet uitwijzen of zijn werkwijze ook in Amsterdam kan bijdragen aan een positiever imago voor de verhuurdienst. Voorlopig lijkt de campagne nog vooral avrechts te werken. Voor Eva, maar vooral voor Airbnb.
NASCHRIFT: In dit artikel stond aanvankelijk vermeld dat FinchFactor verantwoordelijk is voor de Amsterdamse Airbnb-campagne. Dit klopt niet en is aangepast. FinchFactor is het PR-bureau voor het hoofdkantoor van Airbnb, maar niet betrokken bij de lokale campagne.
Verslag: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune
Met medewerking van Peter van Woensel Kooy.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- crisiscommunicatie
- Airbnb
- campagne
- PR
- overlast
- brief
- gekwetst
- verhuurster
- FinchFactor
- communicatie
- Parool
- Amsterdam
- Eva
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
- Kruidvat kiest Ace voor social mediastrategie
- Mad Mojo wil merken van binnenuit laten kloppen
- Reclamecampagne vol droge humor te koop op Marktplaats
Laatste Nieuws
- Lies doet het weer goed, Centraal... 15-07-2025
- Strategische denkers (17): ‘Het... 15-07-2025
- 'We zetten grote stappen in onze... 14-07-2025
- Fems On Fire doorbreekt stilte rond... 14-07-2025
- Breaker bevrijdt GIF-helden met... 14-07-2025
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers