Airbnb oogst hoon met open brief van 'gekwetste' verhuurster Eva

Airbnb oogst hoon met open brief van 'gekwetste' verhuurster Eva
  • Bureaus
  • 31 jul 2018 @ 00:26
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PromotieCommunicatieCampagnesPRMerken

Airbnb ligt al jaren onder vuur in Amsterdam vanwege overlast door toeristen. Overheid en bewoners vormen een front tegen de voorheen zo bejubelde startup. Airbnb wil het sentiment kantelen met een PR-campagne, maar een advertentie in de vorm van een open brief oogst vooral hoon en kritiek.

'Lieve Amsterdammer', zo opent de reclamebrief, ondertekend door verhuurster Eva ('sinds 2016'), die echt blijkt te bestaan, zo ontdekte de lokale omroep AT5. Eva zegt het heel erg te vinden dat Airbnb de schuld krijgt van alle problemen met toerisme. 'Het kwetst me oprecht dat mensen negatief denken over Airbnb, terwijl ik er zoveel vreugde uit haal.'

Om de eigen reputatie op te krikken, startte Airbnb een lokale imago-campagne in Amsterdam. Die werd aanvankelijk vooral zichtbaar door billboards op straat en in het OV, maar kreeg dit weekend een nieuwe impuls door de advertentie met Eva.

Venijnige reacties

De lokale politiek, toch al op ramkoers met vakantieverhuurders, reageerde direct venijnig. SP-raadslid Erik Flentge spreekt de briefschrijfster direct aan: 'Dag Eva, toen Airbnb begon, dachten sommigen dat het deeleconomie was. Inmiddels weet iedereen beter. Woningen worden opgekocht om te dienen als illegaal hotel. Starters hebben het nakijken. De stad is overvol. Amsterdammers worden verdrongen. Heb je dat wel eens bedacht, Eva?'

Bewoners laten zich evenmin onbetuigd, getuige de vele (eveneens veelal aan Eva gerichte) commentaren op social media en via brieven in Het Parool. 'Beste Eva, je beperkte visie op de ongewenste gevolgen door de excessieve groei van Airbnb is oprecht kwetsend voor Amsterdam en de Amsterdammers.'

'Ongelooflijk onoprechte tekst'

Ook reclamemakers en marketeers verbazen zich op social media over de campagne. 'Wat een ongelooflijk onoprechte tekst', verzucht Jur Baart, oprichter van Fitzroy. ADCN-voorman Dinesh Sonak kraakt de 'vreugde' uit de reclamebrief: het draait toch gewoon om de 'knaken'?

De open brief lijkt geen incident te zijn, meldt Sprout. De door AT5 opgespoorde Eva meldt dat er meer brieven zullen volgen. De campagne haakt in op Amerikaanse uitingen waarin Airbnb-hosts worden ingezet om het imago van het bedrijf op te vijzelen. In 2014 kwam het platform al met het verhaal van de New Yorkse verhuurster Carole, die werkloos was geworden en haar man had verloren, maar dankzij vakantieverhuur weer geld verdiende en nieuwe mensen leerde kennen. Een tearjerker pur sang.

De oorspronkelijke campagne heeft trouwens politieke wortels. De focus op aandoenlijke Airbnb-hosts komt uit de koker van Chris Lehane, een oud-Democraat die in 2014 als crisismanager bij Airbnb werd aangetrokken. De nabije toekomst moet uitwijzen of zijn werkwijze ook in Amsterdam kan bijdragen aan een positiever imago voor de verhuurdienst. Voorlopig lijkt de campagne nog vooral avrechts te werken. Voor Eva, maar vooral voor Airbnb.

NASCHRIFT: In dit artikel stond aanvankelijk vermeld dat FinchFactor verantwoordelijk is voor de Amsterdamse Airbnb-campagne. Dit klopt niet en is aangepast. FinchFactor is het PR-bureau voor het hoofdkantoor van Airbnb, maar niet betrokken bij de lokale campagne.

Verslag: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune

Met medewerking van Peter van Woensel Kooy.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken