'Onze naam "Halal" begon als grapje en is nu een kwaliteitsvraag'

'Onze naam "Halal" begon als grapje en is nu een kwaliteitsvraag'
  • Bureaus
  • 18 okt 2021 @ 10:30
  • 16524 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FilmCreatie

Gijs Determeijer is als één van de partners bij productie- en fotobureau 100% Halal vooral verantwoordelijk voor het vinden van nieuw talent en opdrachten voor zijn commercials- en de fotografieafdeling. Halal is een Amsterdamse broedplaats van ‘makers’, ramvol creativiteit.

Hoe kun je het ‘craftmanship’ van Halal beschrijven?

Ik denk dat wij de mooie commercials in Nederland maken, met internationale allure. We doen ook global campaigns voor grote brands en campagnes voor de internationale merken en bureaus. We zijn gespecialiseerd in Nederland en Europa. De VanMoof campagne die we net gemaakt hebben, is specifiek op de Amerikaanse markt gericht. Ik denk dat ons werk aansluit bij mensen met smaak, een geweten, die jong van geest zijn en open zijn voor diverse meningen.

Waarom heten jullie eigenlijk Halal?

Het is ontstaan in de tijd dat we veel videoclips deden, wie de naam precies bedacht heeft is niet geheel duidelijk, maar Brian Elstak, Giuseppe du Crocq, Brian Ent, de rappers van THC en mijn partner Gijs Kerbosch waren in elk geval aanwezig. Het begon een beetje als een grapje en is nu een kwaliteitsvraag: is het resultaat halal, geen bullshit? Draagt het bij aan een betere wereld?

De communicatie-awards gaan vaak naar de grote partijen en jullie staan dan alleen op de aftiteling. Hoe voelt dat?

Dit is meestal het geval bij awards die over effectiviteit of marketing gaan. Er zijn ook awards zoals ADCN, Ciclope en Young Director Award die over craft en makers gaan, daar winnen we gelukkig wel en worden we dan ook genoemd.

Kunnen de ‘craftsmen’ van Nederland zich volgens jou goed meten met de concurrentie uit het buitenland?

Denk bijvoorbeeld aan Emmanuel Adjei, Caroline Koning en Paul Geusebroek met hun werk voor Beyonce, Nike Japan en de film die wij voor Greenpeace maakten met Dawn: van het hoogste niveau, volgens mij. We hebben vier films in de selectie voor de Gouden Kalveren. Ja dus.

Hebben jullie wel eens ruzie met de opdrachtgever?

Wie niet? Soms verandert er wel eens iets halverwege toch, of wordt een edit door het bureau of de klant op een rare manier onder handen genomen. Maar we zijn een professionele organisatie, we nemen onze klanten mee in het proces, geen verrassingen op de set of in de edit. Dus meestal hebben we tevreden klanten, haha.

(PvWK, foto boven: Paul Bakker, Polaroid: Nicolette van Dam)

Gijs Determeijer, Halal

EXPERTISE: commercials, mode, fotografie, lifestyle, sport, campagnes, documentaires en fictieprojecten.
AMBITIE: Een global player worden vanuit Amsterdam (en Berlijn). Nederlands talent op de kaart zetten, grote global campagnes maken en grote series maken
FTE: 25
STANDPLAATS: Amsterdam
KLANTEN: Bijna alle reclamebureaus in Nederland; Direct-to-client: Lynk & Co, Nike, Adidas, Asics, Wrangler, Bumble.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 16, 2021, met als thema 'Ode aan de makers'.

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken