Herco Tibboel (SVBmedia): Eindelijk weer eens een jaar met een constructief groeiende advertentiemarkt
- Bureaus
- 2 jan 2014 @ 17:22
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 2 jan 2014 @ 17:22
- Gastblogger
Op nieuwjaarsdag werd ik wakker met een blij gevoel. 2014 is begonnen en eindelijk wordt dat weer eens een jaar met een constructief groeiende advertentiemarkt. Constructief?! Nou een plusje van een paar procent zou al geweldig zijn. Dat betekent in ieder geval een positieve ommezwaai na jaren van kwakkelen, stagnatie en afname van bestedingen in de media.
Waar ik dat op baseer? Niet op harde cijfers. Eigenlijk puur op het wat positievere sentiment. Dat merk je aan alles om je heen. Er wordt weer gesproken over consumeren, over de aankoop van een nieuw huis - ja, er zijn zelfs vrienden van mij die recent hun huis hebben verkocht rond de vraagprijs - en ook Mark Rutte tracht ons met vriendelijke praatjes te enthousiasmeren voor het uitgeven van onze spaarcentjes.
Niet dat zijn betoog nu echt gaat werken maar wel het algemeen betere sentiment. Als de consument het gevoel heeft dat het economisch wat beter zal gaan in de toekomst en hij of zij dus beter in zijn behoefte kan voorzien op basis van de aanwendbare middelen, zal de adverteerder daar natuurlijk als de kippen bij zijn. Dit zal dus resulteren in stijgende advertentie-uitgaven.
De gesprekken welke wij momenteel voeren met onze adverteerders zijn licht positief. Daar waar er in het recente verleden uitsluitend gesproken werd over afname van budgetten, worden er nu ook adviezen gegeven op basis van groei. Ook een AEX die boven de 400 punten zit is een indicatie dat de lichten wat meer op groen komen te staan. Nu ben ik zelf een slechte belegger - ik ben trouwens helaas zelden een betere tegengekomen, dus ook hier geldt geen enkele garantie voor de toekomst. Het blijft korte termijn planning, ook voor adverteerders.
Het mediumtype TV zal het meeste profiteren van de mogelijke groei. Eerst de Olympische Spelen en daarna het WK zullen een impuls geven op de uitgaven van adverteerders. En Internet, natuurlijk zit daar ook in 2014 groei. Mobiel zal verder worden ingezet voor resultaatgerichte campagnes. Al valt het mij nog immer op hoe weinig commerciële boodschappen ik krijg voorgeschoteld als ik zit te surfen op NU, mijn favoriete nieuws app. Daar liggen dus dubbele kansen voor de exploitanten.
Dagbladen gaan weer een zwaar jaar tegemoet. Niet alleen door de nog steeds onder druk staande oplages, maar ook door de effectiviteit van het medium. Daar moeten ze echt meer onderzoek naar doen, anders zakt dit weer met dubbel digit cijfers in. Bewijs nu eens hoe resultaatgericht dit daadwerkelijk is! Dat is sowieso de holy grail. Voor welk mediumtype dan ook. En dan loopt Internet natuurlijk mijlen voor op de rest.
Radio zal lekker meehobbelen met de markt, ondanks de bedreigingen van Spotify-achtige initiatieven. Zo’n TOP 2000 blijft toch een fantastisch format, sterker nog, dat is ontwikkeld tot een heus instituut. Op Oudejaarsavond had ik het gewoon op staan! De luistercijfers zullen vast weer buitengewoon goed zijn geweest. Zolang je als medium relevantie kunt blijven bieden, volgen de consumenten en dus de adverteerders vanzelf.
Al met al zet ik mijn geld in op groei, het zou mooi zijn als iedereen dit volgt. Dan weet ik zeker dat de advertentiemarkt zich positief gaat ontwikkelen in 2014. Proost!
Herco Tibboel is CEO van SVBmedia
www.svbmedia.nl
De visie van Herco Tibboel is onderdeel van een forum over de ontwikkeling van de advertentiemarkt in 2014.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Cortina viert eigenheid met nieuwe... 09-07-2025
- Mad Mojo wil merken van binnenuit... 09-07-2025
- Artis beleef je van zonsopgang tot... 09-07-2025
- Adnight 2025 start met 'Marketing... 09-07-2025
- Digital humans, data en durf, zo... 08-07-2025
- L’Or mixt zomer, stijl en smaak in... 08-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers