Herco Tibboel (SVBmedia): Eindelijk weer eens een jaar met een constructief groeiende advertentiemarkt

  • Bureaus
  • 2 jan 2014 @ 17:22
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Op nieuwjaarsdag werd ik wakker met een blij gevoel. 2014 is begonnen en eindelijk wordt dat weer eens een jaar met een constructief groeiende advertentiemarkt. Constructief?! Nou een plusje van een paar procent zou al geweldig zijn. Dat betekent in ieder geval een positieve ommezwaai na jaren van kwakkelen, stagnatie en afname van bestedingen in de media.

Waar ik dat op baseer? Niet op harde cijfers. Eigenlijk puur op het wat positievere sentiment. Dat merk je aan alles om je heen. Er wordt weer gesproken over consumeren, over de aankoop van een nieuw huis - ja, er zijn zelfs vrienden van mij die recent hun huis hebben verkocht rond de vraagprijs - en ook Mark Rutte tracht ons met vriendelijke praatjes te enthousiasmeren voor het uitgeven van onze spaarcentjes.

Niet dat zijn betoog nu echt gaat werken maar wel het algemeen betere sentiment. Als de consument het gevoel heeft dat het economisch wat beter zal gaan in de toekomst en hij of zij dus beter in zijn behoefte kan voorzien op basis van de aanwendbare middelen, zal de adverteerder daar natuurlijk als de kippen bij zijn. Dit zal dus resulteren in stijgende advertentie-uitgaven. 

De gesprekken welke wij momenteel voeren met onze adverteerders zijn licht positief. Daar waar er in het recente verleden uitsluitend gesproken werd over afname van budgetten, worden er nu ook adviezen gegeven op basis van groei. Ook een AEX die boven de 400 punten zit is een indicatie dat de lichten wat meer op groen komen te staan. Nu ben ik zelf een slechte belegger - ik ben trouwens helaas zelden een betere tegengekomen, dus ook hier geldt geen enkele garantie voor de toekomst. Het blijft korte termijn planning, ook voor adverteerders. 

Het mediumtype TV zal het meeste profiteren van de mogelijke groei. Eerst de Olympische Spelen en daarna het WK zullen een impuls geven op de uitgaven van adverteerders. En Internet, natuurlijk zit daar ook in 2014 groei. Mobiel zal verder worden ingezet voor resultaatgerichte campagnes. Al valt het mij nog immer op hoe weinig commerciële boodschappen ik krijg voorgeschoteld als ik zit te surfen op NU, mijn favoriete nieuws app. Daar liggen dus dubbele kansen voor de exploitanten.

Dagbladen gaan weer een zwaar jaar tegemoet. Niet alleen door de nog steeds onder druk staande oplages, maar ook door de effectiviteit van het medium. Daar moeten ze echt meer onderzoek naar doen, anders zakt dit weer met dubbel digit cijfers in. Bewijs nu eens hoe resultaatgericht dit daadwerkelijk is! Dat is sowieso de holy grail. Voor welk mediumtype dan ook. En dan loopt Internet natuurlijk mijlen voor op de rest.

Radio zal lekker meehobbelen met de markt, ondanks de bedreigingen van Spotify-achtige initiatieven. Zo’n TOP 2000 blijft toch een fantastisch format, sterker nog, dat is ontwikkeld tot een heus instituut. Op Oudejaarsavond had ik het gewoon op staan! De luistercijfers zullen vast weer buitengewoon goed zijn geweest. Zolang je als medium relevantie kunt blijven bieden, volgen de consumenten en dus de adverteerders vanzelf.

Al met al zet ik mijn geld in op groei, het zou mooi zijn als iedereen dit volgt. Dan weet ik zeker dat de advertentiemarkt zich positief gaat ontwikkelen in 2014. Proost! 

Herco Tibboel is CEO van SVBmedia
www.svbmedia.nl

De visie van Herco Tibboel is onderdeel van een forum over de ontwikkeling van de advertentiemarkt in 2014.

Dat forum staat hier

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken