Niemand begrijpt mij
- Bureaus
- 30 dec 2014 @ 10:18
- Link
-
Lodewijk van der Peet
Managing Director
BeyenMeyer - Marketing
- 30 dec 2014 @ 10:18
- Lodewijk van der Peet
Er is een aantal organisaties en branches die vinden dat ze niet begrepen worden door ons. En met ons bedoel ik dan reclamemakers. Bijna alle mode- en parfummerken vinden dat wij er geen moer van snappen. Ze maken alles in huis want ze voelen zich ver verheven boven het platte volk dat zich reclamemakers noemt.
Het is een ongeschreven wet: als je er geen zak van snapt maar het ziet er wel prachtig uit, dan gaat het over parfum. Net als modemerken. Ze proberen ons helemaal geen verhaal te vertellen, er is geen idee. We krijgen vooral graatmagere stukken sacherijn.
De televisiewereld wil ook al niks met ons te maken hebben. Zenders en omroepen maken hun communicatie liever zèlf. Het gevolg is een enorme hoeveelheid instrumentele uitingen waarin je precies ziet wat je van ze krijgt. Idee-loos en met voice-overs die 40 seconden tekst in 25 seconden prakken.
De Postcodeloterij is ook al zo’n naar binnen gekeerde organisatie. Ze hebben een prachtig pand voor de afdeling reclame met een mislukte designer aan het hoofd. Behalve hij wil niet één zichzelf respecterende creatief er in vaste dienst dus geven ze elk jaar miljoenen uit aan free-lance copywriters en art directors. En ze vinden zichzelf reuze slim hoor, want ze schrijven voor iedere klus een pitch uit onder die arme creatieven (wat een malloten dat ze daar allemaal elke keer aan meedoen, vind je het gek dat ze ons niet respecteren…). Het levert een enorme berg oersaaie, irritante en hoogst voorspelbare filmpjes op: ze slepen elke keer het bekende rijtje BN’ers voor de camera waarna Gaston ons in gebiedende wijs toespreekt. Vaak rijdt de Coca Cola vrachtauto (ook al geadopteerd door Jumbo) door het beeld.
In de brievenbus zien we, ik kan er soms zo van genieten, variaties op het aloude Readers Digestdenken! Honderd jaar oude concepten met pasjes, unieke nummers, sleutels en sweepstakes worden in dit digitale tijdperk nog steeds in miljoenenoplages gedrukt! Ook online is de Postcodeloterij actief met banners, homepage take-overs en pre-roll filmpjes waardoor ik ze Haat met een hoofdletter.
Mijn wens voor 2015 is dat al die in zichzelf gekeerde organisaties een gerenommeerd reclamebureau vragen (nee, geen pitch!) om een campagne te maken die scoort én goed is voor het merk. Daar worden we allemaal gelukkiger van. Behalve die mislukte designer van de Postcodeloterij.
Lodewijk van der Peet is Managing Director bij BeyenMeyer
www.beyenmeyer.nl
-
Lodewijk van der Peet
- Werkt bij: BeyenMeyer
- Functie: Managing Director
- Website:http://www.beyenmeyer.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- Nieuwe campagne Grand’Italia viert Italië thuis
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom... 11-07-2025
- Wereldwijde herpositionering... 11-07-2025
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
- Cortina viert eigenheid met nieuwe... 09-07-2025
- Mad Mojo wil merken van binnenuit... 09-07-2025
- Artis beleef je van zonsopgang tot... 09-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers