Niemand begrijpt mij
- Bureaus
- 30 dec 2014 @ 10:18
- Link
-
Lodewijk van der Peet
Managing Director
BeyenMeyer - Marketing
- 30 dec 2014 @ 10:18
- Lodewijk van der Peet
Er is een aantal organisaties en branches die vinden dat ze niet begrepen worden door ons. En met ons bedoel ik dan reclamemakers. Bijna alle mode- en parfummerken vinden dat wij er geen moer van snappen. Ze maken alles in huis want ze voelen zich ver verheven boven het platte volk dat zich reclamemakers noemt.
Het is een ongeschreven wet: als je er geen zak van snapt maar het ziet er wel prachtig uit, dan gaat het over parfum. Net als modemerken. Ze proberen ons helemaal geen verhaal te vertellen, er is geen idee. We krijgen vooral graatmagere stukken sacherijn.
De televisiewereld wil ook al niks met ons te maken hebben. Zenders en omroepen maken hun communicatie liever zèlf. Het gevolg is een enorme hoeveelheid instrumentele uitingen waarin je precies ziet wat je van ze krijgt. Idee-loos en met voice-overs die 40 seconden tekst in 25 seconden prakken.
De Postcodeloterij is ook al zo’n naar binnen gekeerde organisatie. Ze hebben een prachtig pand voor de afdeling reclame met een mislukte designer aan het hoofd. Behalve hij wil niet één zichzelf respecterende creatief er in vaste dienst dus geven ze elk jaar miljoenen uit aan free-lance copywriters en art directors. En ze vinden zichzelf reuze slim hoor, want ze schrijven voor iedere klus een pitch uit onder die arme creatieven (wat een malloten dat ze daar allemaal elke keer aan meedoen, vind je het gek dat ze ons niet respecteren…). Het levert een enorme berg oersaaie, irritante en hoogst voorspelbare filmpjes op: ze slepen elke keer het bekende rijtje BN’ers voor de camera waarna Gaston ons in gebiedende wijs toespreekt. Vaak rijdt de Coca Cola vrachtauto (ook al geadopteerd door Jumbo) door het beeld.
In de brievenbus zien we, ik kan er soms zo van genieten, variaties op het aloude Readers Digestdenken! Honderd jaar oude concepten met pasjes, unieke nummers, sleutels en sweepstakes worden in dit digitale tijdperk nog steeds in miljoenenoplages gedrukt! Ook online is de Postcodeloterij actief met banners, homepage take-overs en pre-roll filmpjes waardoor ik ze Haat met een hoofdletter.
Mijn wens voor 2015 is dat al die in zichzelf gekeerde organisaties een gerenommeerd reclamebureau vragen (nee, geen pitch!) om een campagne te maken die scoort én goed is voor het merk. Daar worden we allemaal gelukkiger van. Behalve die mislukte designer van de Postcodeloterij.
Lodewijk van der Peet is Managing Director bij BeyenMeyer
www.beyenmeyer.nl
-
Lodewijk van der Peet
- Werkt bij: BeyenMeyer
- Functie: Managing Director
- Website:http://www.beyenmeyer.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- WPP opent duurzame mediacampus in... 26-11-2025
- AI wekt stem Harry Mulisch tot leven26-11-2025
- Opvallers over festivalmarketing... 25-11-2025
- ANWB brengt woonverzekeringen tot... 25-11-2025
- Van ‘gewoon beginnen’ tot... 25-11-2025
- Nominaties Gouden Zaag 2025 bekend24-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

