[column] Hoereren

[column] Hoereren
  • Bureaus
  • 22 jan 2020 @ 11:25
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Pitches

Herbert van Hoogdalem (Professional Outsiders) schijnt zijn licht over de bureaupitch die T-Mobile eerder deze week uitschreef.

Echt.

He-le-maal gestoord.

Maar liefst 7, ik herhaal: zeven bureaus laten opdraven. Een kunstje laten doen. Een dansje laten maken. Zich van hun beste kant laten zien.

Zich laten hoereren.

Reken even mee. Dat betekent dus dat er per bureau een team van een man/vrouw of 6 gemiddeld 3 weken bezig is. Eigenlijk uitgeschakeld, want ze kunnen niet werken voor bestaande en betalende klanten.

Laten we nu eens uitgaan van een kostprijs van 50 euro per uur, per teamlid. Dat is 6 x 50 x 8 = 2.400,00 euro per dag per bureau, dus dat moet maal 7. Is 16.800,00 euro per dag, dus. Waarbij 8 uur per dag nog karig is, bij een pitch werk je ook 's avonds en in het weekend.

Drie weken zei ik, hé? Dat is dus inclusief de weekenden 21 x 16.800,00 euro.

Dat is ongeveer 350.000,00 euro (drie-honderd-vijftig-duizend!) euro aan directe kapitaalvernietiging en verspilling van talent en expertise.

Dan is er ook nog de misgelopen omzet van die 6 mensen per bureau, als ze voor normale tarieven en bestaande, betalende klanten hadden kunnen werken.

Laat ik nu eens coulant zijn, en daar 150.000,00 euro voor 'opnemen' - niemand is 8 uur per dag productief, en zo goed gaat het nu ook weer niet in het vak.

Zijn jullie er nog?

De komende weken spoelen we dus met z'n allen een half miljoen door de plee, alleen al in dit 'vak'. Daar weegt die 'pitchvergoeding' van 10K die ze per bureau betalen om het ergste leed te verzachten, natuurlijk niet tegen op. En dan is het nog maar de vraag of er überhaupt een pitchvergoeding voor handen is - aannemelijker is dat die 42 mensen zich gaan laten uitwonen om niet.

Goed. En dan?

Dan wordt er een bureau gekozen. Is dat dan het beste bureau, dat het Beste Werk gemaakt heeft? Nee, natuurlijk niet. Doe niet zo gek, joh.

Het is het bureau waarvan de Managing Director in de kroeg of op de golfbaan hangt met de Marketing Communicatiedirecteur van T-Mobile. Of het bureau dat de 'goedkoopste deal' aanbiedt voor de executie. Dat heeft met inhoud, of met Goed Werk niks te maken.

Oke, en dan? Dan gaan ze 2 maanden lang heel stoer doen met een nieuwe campagne, die vooral alleen opvallend is in de vakbladen, voor de 'inner-circle'. Na 3 maanden gaan we gewoon weer over tot de orde van de dag, en laten we ons door data drijven.

Niks creativiteit. Tweaken, optimaliseren, bijsturen zullen we. Die klanten komen toch wel. Daar heb je geen reclame voor nodig.

En oh ja. Ik doe vast een voorspelling. Over een klein jaar is er opeens een managementwissel' bij T-mobile, wedden?

Dan komt er een nieuwe CEO, of een nieuwe Directeur
Marketing Communicatie. Die zitten rond de 40, en hebben dus nog last van een ego. Moeten nog scoren. Die gedragen zich als nieuwe bezems, die... juist.

Dus: dan komt er weer een pitch. Moet er weer een nieuw bureau gezocht worden, bij voorkeur met een Creative Director uit het persoonlijke netwerk van de nieuwe bezem.

En dan begint het hele circus weer van voren af aan.

De wereld is ziek.

Zeker deze wereld.

 

Door: Herbert van Hoogdalem.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken