[column] Commercialreview februari: een frisse start

[column] Commercialreview februari: een frisse start
  • Bureaus
  • 4 feb 2022 @ 10:41
  • 22597 x gelezen
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • Geen tag

De maand januari zal voor velen in het teken hebben gestaan van een nieuwe en gezonde start. Dat was ook te zien in de commercials die in de maand januari zijn uitgebracht. Ruben Balfoort zet de opvallendste tvc's en de publieke reactie erop op een rij.

De eerste commercial die we deze maand bespreken is die van Aldi, gemaakt door Indie Amsterdam, met de  titel: Net zo gelukkig 2022, maar dan goedkoper. Hiermee wil Aldi een heldere belofte communiceren: dezelfde kwaliteit van leven als je gewend bent, maar dan goedkoper. Deze vernieuwde vorm en insteek sluiten aan op de ‘Natuurlijk Wel-campagnes’. Nieuw is dat Aldi meer emotie toevoegt door situaties te verbeelden uit het dagelijks leven. Iedereen herkent de producten die bij deze momenten horen. “Kortom, precies dezelfde kwaliteit van leven die je gewend bent, met de kleine en grote gelukjes, maar dan goedkoper.”

De commercial wordt door ons panel gewaardeerd vanwege het sterke en duidelijke verhaal: “De commercial is duidelijk en brengt het merk direct en goed over”. Ook wordt de nieuwe insteek gewaardeerd ten opzichte van de eerdere commercials.

Als verbeterpunt wordt genoemd dat Aldi moet oppassen dat ze niet te veel moet gaan lijken op andere supermarkten met dezelfde soort slogans en gezinssituaties. Dit zou nou juist ten koste gaan van het onderscheidend vermogen.

De volgende commercial is van Kruidvat van DDB Unlimited in samenwerking met Eigen Fabrikaat. Het doel van deze, wederom humoristische commercial, is duidelijk te maken dat er binnen de Kruidvat-filialen veel expertise aanwezig is. Wat bijvoorbeeld niet iedereen weet over Kruidvat is dat er in al de filialen gediplomeerde (assistent) drogisten werken die klanten goed advies kunnen geven. Hoofdrolspeler Lies krijgt in haar hectische leven als alleenstaande moeder waarin ze van alles moet in elk geval goed advies van de Kruidvat-medewerkster.

Ons panel waardeert deze commercial wederom en herkent dit direct als een duidelijke Kruidvat-commercial. Lies zorgt voor veel herkenning als “gewone Nederlander”, al maken een aantal mensen deze opmerking: “Een vrouw die haar leven niet op orde heeft,  waarom zou iemand haar voorbeeld willen volgen?” De rol van Lies kan dus mogelijk nog sterker worden gemaakt.

Ook Dirk speelde in januari in op het nieuwe jaar met de commercials “Dirk houdt 2022 betaalbaar” van de hand van Total Design. In deze serie commercials speelt Dirk in op de stijgende prijzen van gas, licht, benzine en verzekeringen terwijl bij hen de boodschappen voordelig blijven. Dirk houdt 2022 de prijzen voordelig voor Nederland en zet hiermee de toon voor het nieuwe jaar. De boodschap wordt gewaardeerd door de kijkers als ‘een simpele maar krachtige boodschap die overkomt op het publiek.’

Dan komen we bij de commercial van Wrts van Here met als boodschap: “Relaxxxx, geen stress. Heb je een schooltoets en nog niet geleerd? Of begrijp je er helemaal niets van? Wrts helpt je met betaalbaar bijleren. Met oefeningen, oefentoetsen, uitlegvideo’s en tutoren.” In de commercial staan skatende jongeren centraal die heel relaxed en in control overkomen. Dat is ook het beeld wat Wrts wil uitstralen: “Iedereen minder stress en jij meer tijd om buiten te chillen”. De commercial is duidelijk en spreekt de meeste kijkers aan, al valt natuurlijk niet iedereen in de doelgroep. Deze reactie vat het algemene gevoel goed samen: “Vlotte reclame, eigentijds en op de jeugd gericht.”

We sluiten af met de commercial van de coöperatieve Rabobank van 180 Amsterdam. Deze commercial is onderdeel van de merkcampagne 'Een betere woontoekomst' waarin Rabobank vertelt dat ze er is voor huizenbezitters die willen verduurzamen of voor wie de financiële situatie verandert. Maar ook voor starters voor wie de woningmarkt momenteel lastig te betreden is.

In de commercial staan drie verhaallijnen centraal van mensen die allemaal hun eigen uitdagingen op de woningmarkt hebben. Zo zien we een jong stel dat op zoek is naar hun eerste koophuis, een vrouw die minder gaat werken om voor haar moeder te zorgen, maar toch haar hypotheek moet blijven betalen. En een grootvader die zijn huis duurzamer wil maken.

De problemen op de huizenmarkt herkennen veel van de kijkers en daarom wordt de commercial en de boodschap ervan ook zeker gewaardeerd. Wel vragen sommige kijkers zich af wat Rabobank nu precies gaat doen om de problemen op te lossen.

Maar dit gaat in het vervolg van deze campagne duidelijk gemaakt worden. Zowel wat betreft de woningkrapte als het verduurzamen belooft Rabobank met diverse oplossingen te komen. De commercial wordt goed samengevat in deze reactie: “Mensgericht, betrokken en betrouwbaar”.

 

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken