Boek: 'Marketeers moeten in 2017 versnelling hoger'

Boek: 'Marketeers moeten in 2017 versnelling hoger'
  • Content
  • 21 nov 2016 @ 11:15
  • 12677 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • UitgeversDoelgroepContent

Tussen de oude manier van denken over reclame en de mondige consument is een diepe kloof geslagen, zo stelt Koen Denolf, auteur van 'Content marketing - van marketeer tot uitgever'. Het boek ligt vanaf morgen (22 november) in de schappen en staat bol van de Belgische cases op het gebied van - natuurlijk - contentmarketing. MarketingTribune in gesprek met Denolf, die zijn boek ziet als 'een ware nood'. 'Gewoon 'iets' doen met contentmarketing heeft geen zin meer.'

Er zijn al zoveel (content)marketingboeken op de markt, wat maakt dit boek precies anders?
Er bestaat inderdaad al heel veel en toch heeft dit boek absoluut zijn plaats. Om te beginnen is het een Belgisch contentmarketingboek. Waar de meeste boeken focussen op internationale cases, wilden we met dit boek vooral lokale cases brengen. Die focus is belangrijk, want de markt is in volle ontwikkeling en lokale marketeers zijn op zoek naar voorbeelden van merken die in dezelfde situatie zitten als zij. Wat Home Depot in Amerika doet is interessant, maar de contentinspanningen op de Belgische markt van een merk als colora zijn bevattelijker voor de marketeer van hier. 

Dit soort boeken verouderen ook snel. De sector is in volle ontwikkeling. Zo voorspelt iedereen voor 2017 minder, maar wel kwalitatiever content en een grotere focus op distributie en promotie. Niet toevallig zijn Creatie en Distributie de grootste hoofdstukken in het boek. Een up to date boek dus.

Waarom heeft u dit boek geschreven? Waarom was het nodig?
Het boek werd geschreven door vier mensen, die elk hun eigen expertise en accent toegevoegd hebben. Bart Lombaerts en Wouter Temmerman komen uit journalistieke hoek, waar Michel Libens en ik al jaren vanuit strategie en marketing naar dit vak kijken. Die mix was cruciaal voor het beoogde resultaat.

Het boek hebben we geschreven omdat we een ware nood zien. Ik ga regelmatig spreken of lesgeven over contentmarketing. In het publiek zitten marketeers van grote organisaties en merken, die met een pak vragen over content marketing blijven zitten, ondanks inderdaad de overvloed aan informatie. Met dit boek geven we antwoord op die vragen en zetten we hen op weg om dit grondig aan te pakken. 

De meeste marketeers beseffen dat ze in 2017 een versnelling hoger gaan moeten schakelen, gewoon ‘iets’ doen met content heeft geen zin meer. In sommige sectoren - finance, retail, automotive - mag je gerust al spreken over ‘content overload’. Degenen die professioneel te werk gaan, zullen het pleit winnen. 
We zijn zelf alle vier content marketeers en zoals het in dit vak betaamt gaat het over mensen helpen. Dit boek is het levende bewijs daarvan.

Wat moet dit boek voor u gaan 'doen'? Wanneer bent u tevreden?
Vanuit mijn functie als strateeg bij The Fat Lady word ik nog te veel geconfronteerd met merken die niet inzetten op content of onderweg steken laten vallen: geen langetermijnvisie, content die te generiek is of te weinig inzetten op distributie, om de drie meest voorkomende te noemen. Als al die mensen dit boek lezen, moet ik minder prediken en kan meer gewoon doen.
 
Noem ons ambitieus, maar ergens willen we meehelpen om contentmarketing centraal in een organisatie te zetten, het the new normal te maken. Het hoofdstuk Organisatie is in die zin inspirerend. Daarin staat een bedrijf dat zijn aparte sales- en marketingdepartementen heeft afgeschaft, om beter samen te werken rond content en op die manier allemaal hetzelfde verhaal te vertellen.

Wat moet het voor de lezer gaan doen? Wat moet het ze opleveren?
We richten ons op zowel beginnende contentmarketeers als op de meer ervaren rotten. De eerste groep willen we op weg helpen en hen door alle aspecten leiden. De ervaren marketeers willen we helpen om meer uit hun contentinspanningen te halen. Hen kritisch doen nadenken over hun content, is die wel relevant, creatief en onderscheidend genoeg? Wat kunnen ze nog allemaal meer doen om hun content te marketen? Hoe kunnen ze evalueren? 

 

Het boek verschijnt op dinsdag 22 november. Ga hier naar toe voor meer informatie. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken