Content marketing showcase: 'Bad breath test' van Orabrush

Content marketing showcase: 'Bad breath test' van Orabrush
  • Content
  • 1 jul 2014 @ 10:40
  • 25913 x gelezen
  • Link
  • Suzanne de Bakker
    Suzanne de Bakker

    docent Master Corporate Communicatie
    Universiteit van Amsterdam
  • VideoVerdienmodellen

Het is nog niet bewezen dat contentmarketing geld oplevert. De effectiviteit of ROI van contentmarketing staat dus niet vast. Dat concludeerde ik in een eerder blogartikel op Marketingfacts. Maar kun je dan helemaal niets zeggen over het al dan niet effectief zijn van al die inspanningen die je als bedrijf of merk doet op het gebied van content? Natuurlijk wel! Er zijn een aantal contentmarketingcases die hun nut al aangetoond hebben. De komende tijd zal ik ze hier bespreken en vandaag start ik met de ‘Bad breath test’ van Orabrush.

‘Bad breath test’ van Orabrush
Wellicht een van de bekendste contentmarketingvoorbeelden is Orabrush, een tongschraper die ervoor moet zorgen dat je niet meer uit je mond stinkt. De meesten kennen Orabrush van de vrij hilarische YouTube-video ‘Bad breath test; how to tell when your breath stinks’. 



Deze video is voor weinig geld, namelijk ‘a hundred bucks’, en een motorfiets gemaakt. Dit nadat de uitvinder van de Orabrush, Dr. Bob Wagstaff al 8 jaar had geprobeerd om zijn product aan de man te brengen. Zo heeft hij meer dan 40.000 dollar aan een reclame besteed, met als resultaat 100 verkochte tongschrapers. Hij heeft de grote ketens in de Verenigde Staten, zoals Walmart en Walgreend benaderd, maar dat leverde niets op. En Colgate en Oral-B waren niet geïnteresseerd in het patent.

Contentmarketing of reclame?
Je kunt erover discussiëren of de Orabrush-video echt contentmarketing is of pure reclame, want als je hem bekijkt zijn beide aspecten aanwezig. Zo wordt in de video het product echt aangeprezen als dé oplossing voor een slechte adem, en dat zou volgens de regels van de contentmarketing (verkopen zonder te verkopen) niet mogen. Toch is het logisch dat de video onder contentmarketing wordt geschaard, want de video gaat expliciet in op een concrete vraag die iedereen wel eens heeft: stink ik uit mijn mond? In de video wordt uitgelegd dat slechte adem in negentig procent van de gevallen veroorzaakt wordt door bacteriën op de tong en Orabrush is de oplossing hiervoor. De video laat ook de alternatieven zien, die uiteraard niet helpen.

Resultaten
Deze video was een succes: hij is meer dan 19 miljoen keer gekeken. Na deze video is er een Orabrush YouTube-kanaal gelanceerd, met inmiddels 110 video’s, waar bijna 200.000 mensen op geabonneerd zijn. Maar het belangrijkste resultaat is toch wel dat de Orabrush inmiddels in de grote winkels in de Verenigde Staten en internationaal te verkrijgen is, met de daarbij behorende omzet en winst tot gevolg.

De verkoop startte online met al vrij snel een sales van meer dan 1 miljoen tongschrapers. Van daaruit kwam de vraag van consumenten of de Orabrush ook niet offline te verkrijgen was, in bijvoorbeeld de grote ketens zoals Walmart. Dat bleek nog niet zo makkelijk te zijn. Totdat een van de winkelmanagers van Walmart ook de video had gezien en een Orabrush had aangeschaft. En binnen afzienbare tijd werd door Walmart 735.000 Orabrushes besteld om landelijk te verkopen. Dit betekent dat Orabrush binnen twee jaar tijd de verkoop van de tongschraper vanuit een garage heeft zien veranderen naar een miljoenen verkoop online en offline. 



Deze case is eerder verschenen op platformcontent.nl en als onderdeel van de blogpost ‘Hoe toon je het nut van contentmarketing aan‘ op Marketingfacts. 

Suzanne de Bakker

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken