[column] Zo schrijf je een prijswinnende case

[column] Zo schrijf je een prijswinnende case
  • Content
  • 23 jul 2019 @ 16:40
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • AwardsContentGrand Prix Content Marketing

‘De film is nog niet gedeeld met het publiek, er zijn dus nog geen resultaten, maar hij is wel af.’ Slechts een van de uitspraken die Patrick Severein, jurylid bij diverse awards, tegenkomt wanneer hij de inzendingen bekijkt.

Volgens Severein gaat er veel mis bij die inzendingen. Zelf is hij – in zijn werk als head of content marketing bij LVB – al jaren betrokken bij het schrijven van cases. Met succes, want bij de Grand Prix Content Marketing van 2018 won LVB welgeteld tien prijzen. Hoe schrijf je nou zo’n awardwinning case? Tijdens de laatste bijeenkomst van Platform Content deelde Severijn een aantal nuttige tips.

Tip 1: doe net alsof het je werk is

Neem het inzenden van een case serieus: wijs een projecteigenaar en coördinator aan, bepaal doelen voor je team, verdeel taken, maak afspraken en hanteer een deadline. Denk niet te makkelijk: casebuilding kost tijd, een goede case schrijven kost tijd. Niet iedereen is hiervoor in de wieg gelegd. Sterker nog, bijna niemand kan mooi schrijven, verbanden leggen en de details loslaten. Dus maak je beste mensen vrij om te schrijven. Als je alleen de stagiair met deze klus opzadelt, kun je het wel schudden.

Tip 2: kies en verkoop je verhaal

Maak eerst een longlist en daarna een shortlist van potentiële cases. Durf te kiezen: kijk kritisch of een case een award waard is en denk goed na over het effect van de case. Is er lichte twijfel? Haal de case dan van de lijst. Zorg er vervolgens bij het schrijven voor dat juist je verhaal verkoopt. Juryleden krijgen misschien wel vijftig inzendingen te zien en willen ook gewoon vermaakt worden bij het lezen van al deze formulieren. Oftewel, verleid de jury.

Tip 3: Maak je verhaal rond

Schrijf een logisch lopend verhaal van strategie, middelen en resultaat. Onderschat de strategie en de kpi’s hierbij niet: deze vormen het fundament van je inzending. Onderbouw je middelenmix vervolgens goed en zorg dat je resultaten hebt. Een resultaat kan overigens van alles zijn: van clicks tot leads. Het belangrijkste is dat de resultaten aansluiten bij de strategie. Wees hierbij concreet en zet je cijfers in perspectief: 28 leads klinkt misschien niet als veel, maar wel als je totale doelgroep bestaat uit 1283 mensen. En heb je veel resultaat met weinig budget, benoem dit dan ook altijd.

Tot slot, een kleine case is ook een case. Is je strategie op orde, zijn je resultaten goed, dan maakt een kleine case net zo goed kans om te winnen.

Aan de slag met jouw awardwinning case?

Tot en met 6 september 2019 kun je jouw case indienen voor de Grand Prix Content Marketing. Ga naar www.grandprixcm.nl voor meer informatie.

Door: Else Adriaans (The Post).

Beeld: via BBP Media.

Liever luisteren dan lezen? Beluister dan hieronder hoe de bijeenkomst van Platform Content verliep. Deze podcast bevat praktische tips voor het inzenden van een goede case én gaat in op de succesfactoren van 4 awardwinning cases.



Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken