Lieke van der Vorst ontwerpt decemberzegels PostNL

Lieke van der Vorst ontwerpt decemberzegels PostNL
  • Design
  • 5 nov 2019 @ 09:34
  • 10755 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Graphic

Illustrator Lieke van der Vorst heeft dit jaar de kerstzegels ontworpen. Zij liet zich inspireren door haar persoonlijke herinneringen aan de decembermaand.

Decemberzegels ‘in het teken van familie’

Van der Vorst: ‘De feestdagen in mijn ouderlijk huis staan altijd in het teken van familie, samen zijn en delen. Op Eerste Kerstdag blijven we thuis en op Tweede Kerstdag bezoeken we familie of vrienden. Iedereen neemt dan een gerecht mee.’

De tekeningen lopen in elkaar over en daardoor lijkt het één verhaal: ‘Zo is het een hele optocht van links naar rechts geworden. Een parade over een besneeuwde weg, die eindigt met de ijsbeer bij de brievenbus die kaartjes verstuurt naar degenen die niet bij het feest kunnen zijn. Dan is het verhaal rond.’

Illustrator Lieke van der Vorst (1989) groeide op in Kaatsheuvel, vlak boven Tilburg. Haar opvoeding stond in het teken van de natuur en in haar werk keert haar liefde voor de dierenwereld en haar directe omgeving terug. Haar werk is internationaal veelgevraagd, onder meer in Australië en Zuid-Korea is de belangstelling groot. Van der Vorst werkte eerder mee aan de decemberzegels van 2017 als één van de tien jonge talenten die gekoppeld werden aan tien bekende Nederlanders. Alle illustraties voor de decemberzegels zijn door Van der Vorst apart met de hand getekend op A4-papier, inclusief de achtergrond en de typografie. Later heeft zij ze in de computer gecombineerd met de lucht bovenaan het vel. In haar werk maakt zij vrijwel uitsluitend gebruik van aquarelpotloden en een balpen om hardere lijnen op te zetten: ‘In de loop van de tijd heb ik alle technieken wel uitgeprobeerd, maar potlood met balpen past het beste bij mij. Het voordeel is dat je heel precies werkt. Je kunt de intensiteit van elke lijn bepalen met de druk die je uitoefent.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken