Detail is retail voor Tchai International

Detail is retail voor Tchai International
  • Food-en-retail
  • 8 okt 2018 @ 09:05
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ConceptFoodMarketing

Voor Tchai International winkel- en displaybouw in Ridderkerk ontwierp art-director Mokum/Salon d’Autonome afgelopen jaar hun nieuwe corporate identity. Als vervolg bedacht hij voor hen een nieuwe manier om winkelfotografie toe te passen. Bekijk het resultaat.

Samen met fotograaf Jaap Vliegenthart vervaardigde hij een nieuwe portfolio van een drietal winkels die Tchai had opgeleverd: DHL op de Van Baerlestraat in Amsterdam, Simon Levelt op de Ferdinand Bolstraat en Skins Cosmetics in Rotterdam.

Zij begonnen met een letterlijke overzichtsfoto door de camera tegen het plafond aan te zetten. Zo ontstond er een mooi overzicht van de ruimten als totaal. Daarnaast veel detail fotografie om de verschillende materialen die gebruikt zijn tot hun recht te laten komen. Door gebruik te maken van de sterke merkidentiteit kleuren van de opdrachtgever en deze als een extra laag over de foto’s heen te leggen werd de ‘beeldruis’, van de soms veelheid aan producten, weggedrukt. Hierdoor ontstond er volgens de makers 'een gevoel van rust en harmonie'.

Alle aandacht concentreert zich nu op de interieur architectuur en de decoratieve elementen die zo de merkbeleving (on)bewust versterken. Voor de fotografie werd ook goed gekeken hoe de verschillende producten op een attractievere manier konden worden gepositioneerd. Met een kleine assortiment verbouwing als gevolg. 'De desbetreffende winkeliers en hun personeel keken eerst een beetje argwanend toe maar al gauw zagen zij dat de producten meer aandacht kregen en zo beter tot hun recht kwamen op de meubels waar ze uitgestald stonden. Zij waren blij met het resultaat en of de heren wat vaker langs wilde komen om te kijken of alles na een tijdje nog wel goed stond', aldus bedenkers Vliegenthart en Mokum. '"Orde in chaos" en "rust in ruimten" scheppen, dat was ons devies', zeggen ze terugblikkend.

Voor Vliegenthart en Mokum is dit de eerste keer dat zij zich buigen over retail fotografie. Wat hen betreft zeker niet de laatste keer want zij hebben de smaak te pakken en willen deze werkwijze graag ook voor andere merken gaan toepassen. Hieronder een impressie.
(PvWK)

Meer info over Salon d'Autonome, klik hier

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken