Duurzame Christmasbox voor een groene kerst

Duurzame Christmasbox voor een groene kerst
  • Food-en-retail
  • 10 okt 2019 @ 10:15
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Innovatie

De startup ZustainaBox van Manon van Leeuwen en Ruben Havertz heeft een duurzame ChristmasBox uitgebracht. Met dit verantwoorde kerstpakket geef je volgens hen niet alleen een mooi cadeau, je inspireert je medewerkers ook om duurzamer te gaan leven.

Het is hun missie om duurzaam leven toegankelijk te maken voor het grote publiek. Spullen hebben volgens hen de grootste impact op ons ecosysteem en daarom is het van belang om duurzamere keuzes te maken. ZustainaBox helpt daarbij en laat zien dat een eco lifestyle makkelijk, leuk en betaalbaar is. ‘Kerst is een periode van doorgeslagen consumptie geworden,’ zegt Havertz, co-founder van ZustainaBox. ‘Dit zie je terug in de standaard kerstpakketten. Het zijn vaak dozen vol met droge toastjes in plastic en smakeloze ganzenleverpaté. Daarmee laat je toch niet zien wat je belangrijk vindt?’

Kerstpakketten zijn vaak dozen vol met droge toastjes in plastic en smakeloze ganzenleverpaté. Daarmee laat je toch niet zien wat je belangrijk vindt?

De kerstbox van ZustainaBox zit vol duurzame producten van lokale ondernemers

In de ChristmasBox vind je volgens Havertz duurzame producten die in elk huishouden worden gebruikt. ‘Het zijn verantwoorde alternatieven. Zo wil ZustainaBox laten zien dat een eco lifestyle heel simpel kan zijn. Het is een kwestie van stap voor stap vervangen van producten die je in het dagelijks leven gebruikt. Denk aan natuurlijke, handgemaakte geurkaarsen in plaats van kaarsen met paraffine waarbij schadelijke stoffen vrijkomen. Een herbruikbare koffiebeker, waarmee wegwerpbekers onderweg en op de werkvloer bespaard kunnen worden. Of aan thee van Nederlandse bodem, in plaats van geïmporteerde thee uit Azië.’ Co-founder Manon van Leeuwen: ‘Alle producten zijn plantaardig, dierproefvrij en helpen je op weg naar een plasticvrij leven. Bovendien zijn ze gemaakt door ondernemers dicht bij huis. We willen laten zien dat spullen niet per se uit verre landen gehaald hoeven te worden.’

Niet een beetje laat om dit product nu te lanceren? Het is al oktober!

Havertz: ‘Beter laat dan nooit! We zijn in mei dit jaar live gegaan met onze website en reguliere boxen. De grote organisaties hebben dan al vaak hun kerstpakketten geregeld. Voor hen staan we volgend jaar dus wel direct klaar! Er zijn echter nog heel veel mkb-bedrijven die juist nu gaan bepalen wat ze aankomende kerst gaan regelen voor hun medewerkers. Gaan ze weer voor een grote doos vol met vulmateriaal en troep (droge crackers, hoofdpijnwijn en ganzenleverpaté) of kiezen ze voor spullen en producten die vol van smaak zijn, mensen echt willen gebruiken en goed voor onze aarde zijn?’

Hoe ziet jullie marketing eruit? Hoe krijg je bedrijven zo ver om dit te kopen?

‘Veel van onze marketing gaat via storytelling en contentmarketing. Daarbij moet je denken aan blogs & video’s, gemaakt door Manon en mij. Social en e-mail zijn de kanalen die het meest gebruikt zullen worden. Op die manier komen wij graag in contact met onze klanten. We merken dat steeds meer bedrijven klaar zijn met de standaard kerstpakketten en relatiegeschenken. Je laat niet zien dat je om iemand geeft door ze een fles (slechte) wijn te geven. Maar wat is er dan nog meer te krijgen dat betekenisvol is? Tegelijkertijd groeit de vraag naar duurzame kerstpakketten met producten waar mensen echt iets aan hebben en die zij kunnen gebruiken voor een duurzamer leven. Daar komt ons duurzame kerstpakket in beeld. Voor onze klanten maken wij graag een voorstel op maat. Wij zijn dagelijks bezig met het testen van duurzame producten en hebben hierdoor een heel goed beeld gekregen van wat nu echt goede en handige producten zijn. Bedrijven kunnen er daarom op vertrouwen dat de producten die we ze laten zien voldoen aan onze hoge criteria. Zo zijn ze plasticvrij, plantaardig en gemaakt door lokale ondernemers. Goed voor jezelf, maar dus ook voor onze planeet.’

Er zijn drie standaard ChristmasBoxen, maar de boxen kunnen op verzoek ook volledig naar wens worden ingericht. De prijs varieert van 40 tot 55 euro.  

 

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken