Princes maakt tonijnketen inzichtelijk met digitaal platform 'Check je vis'

Princes maakt tonijnketen inzichtelijk met digitaal platform 'Check je vis'
  • Food-en-retail
  • 30 sep 2020 @ 08:24
  • 11378 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Tijdens de afgelopen Bewuste Visweek lanceerde het vismerk Princess een nieuw initiatief om het verhaal achter de tonijnvangst transparant in kaart te brengen. Menno Bax, marketing director voor Princes Europe, vertelt.

Zo kunnen consumenten met een QR-code op de nieuwe verpakkingslijn de herkomst van de tonijn op een nieuw digitaal platform inzien.

Het nieuwe platform, genaamd checkjevis.nl, maakt gebruikt van innovatieve blockchaintechnologie om inzicht te geven in de reis van een blik tonijn. QR-codes op de nieuwe verpakkingslijn zullen consumenten toegang geven tot het verhaal achter de producten. Het digital platform is zo ontworpen dat consumenten op een eenvoudige en transparante manier de milieu- en sociale impact van producten in kaart krijgen.

Menno Bax, marketing director voor Princes Europe: 'Wij zijn marktleider* als het gaat om het volume MSC-gecertificeerde visconserven in Nederland. Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat onze producten met zorg geproduceerd zijn. Blockchain is een mooie technologie waarmee de keten inzichtelijk wordt, waardoor consumenten zonder zorgen van onze vis kunnen genieten.'

De nieuwe verpakkingen met de QR-code liggen vanaf oktober in de winkel, waarbij Princes start met de tonijnproducten. Hierna volgen ook de andere vissoorten. 

Verantwoord eten, met oog voor mens en milieu
Het initiatief is onderdeel van een bredere uitrol binnen de Princes Group. In samenwerking met Provenance - een toonaangevend transparantieplatform dat gebruik maakt van blockchain, mobiele en openbare data – wil Princes Group voor haar merken de toeleveringsketen inzichtelijk maken. Bax: “Onze nieuwe samenwerking met Provenance stelt ons in staat om ons verhaal duidelijk en gemakkelijk te vertellen. Het gebruik van blockchain wordt daarom steeds belangrijker binnen de groep, bijvoorbeeld ook bij ons Napolina-tomatenmerk en huismerken van strategische partners”.

Jessi Baker, oprichter & CEO van Provenance: 'De groei rond duurzame en ethische producten zorgt voor veranderingen in de toeleveringsketens. Merken moeten concreet bewijs kunnen leveren dat ze impactvolle acties ondernemen. Deze samenwerking met Princes gaat over het transparant delen van informatie met het winkelend publiek op een consistente, geloofwaardige manier, zodat de consument een weloverwogen beslissing kan nemen en op ons voedselsysteem kan vertrouwen.' Naast het nieuwe initiatief heeft Princes recentelijk voor zijn multipacks tonijnstukken een volledige recyclebare verpakking geïntroduceerd. De plastic sleeve om de verpakkingen is ingeruild voor een FSC-gecertificeerde kartonnen variant.

Animatievideo
Om het blockchain initiatief toe te lichten, lanceert Princes een animatievideo in samenwerking met Edelman Amsterdam. In de animatie wordt men meegenomen in de wereld van Princes. De animatie is onder andere te zien via de website en YouTube. 
(PvWK)

*Nielsen Food Open Market MAT P8, 2020

Over Princes
' Met een wereldwijd leveringsnetwerk en een portfolio van producten onder eigen merk is Princes een van de grootste levensmiddelen- en drankengroepen in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf is gespecialiseerd in het aankopen en produceren van kwaliteitsproducten en als een toonaangevende internationale leverancier van levensmiddelen kopen miljoenen consumenten in heel Europa dagelijks onze merken en producten. Het hoofdkantoor van Princes is gevestigd in Liverpool (VK). De groeiende aanwezigheid op het Europese vasteland wordt aangestuurd vanuit Nederland. In Polen, Frankrijk en Italië heeft Princes verkoopkantoren. In Mauritius heeft Princes een tonijnverwerkingsfaciliteit. Meer informatie over de duurzaamheidsstrategie van Princes tonijn staat hier. '

(bron: Princes)

 



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken