Princes maakt tonijnketen inzichtelijk met digitaal platform 'Check je vis'
- Food-en-retail
- 30 sep 2020 @ 08:24
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 30 sep 2020 @ 08:24
- Peter van Woensel Kooy
Tijdens de afgelopen Bewuste Visweek lanceerde het vismerk Princess een nieuw initiatief om het verhaal achter de tonijnvangst transparant in kaart te brengen. Menno Bax, marketing director voor Princes Europe, vertelt.
Zo kunnen consumenten met een QR-code op de nieuwe verpakkingslijn de herkomst van de tonijn op een nieuw digitaal platform inzien.
Het nieuwe platform, genaamd checkjevis.nl, maakt gebruikt van innovatieve blockchaintechnologie om inzicht te geven in de reis van een blik tonijn. QR-codes op de nieuwe verpakkingslijn zullen consumenten toegang geven tot het verhaal achter de producten. Het digital platform is zo ontworpen dat consumenten op een eenvoudige en transparante manier de milieu- en sociale impact van producten in kaart krijgen.
Menno Bax, marketing director voor Princes Europe: 'Wij zijn marktleider* als het gaat om het volume MSC-gecertificeerde visconserven in Nederland. Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat onze producten met zorg geproduceerd zijn. Blockchain is een mooie technologie waarmee de keten inzichtelijk wordt, waardoor consumenten zonder zorgen van onze vis kunnen genieten.'
De nieuwe verpakkingen met de QR-code liggen vanaf oktober in de winkel, waarbij Princes start met de tonijnproducten. Hierna volgen ook de andere vissoorten.
Verantwoord eten, met oog voor mens en milieu
Het initiatief is onderdeel van een bredere uitrol binnen de Princes Group. In samenwerking met Provenance - een toonaangevend transparantieplatform dat gebruik maakt van blockchain, mobiele en openbare data – wil Princes Group voor haar merken de toeleveringsketen inzichtelijk maken. Bax: “Onze nieuwe samenwerking met Provenance stelt ons in staat om ons verhaal duidelijk en gemakkelijk te vertellen. Het gebruik van blockchain wordt daarom steeds belangrijker binnen de groep, bijvoorbeeld ook bij ons Napolina-tomatenmerk en huismerken van strategische partners”.
Jessi Baker, oprichter & CEO van Provenance: 'De groei rond duurzame en ethische producten zorgt voor veranderingen in de toeleveringsketens. Merken moeten concreet bewijs kunnen leveren dat ze impactvolle acties ondernemen. Deze samenwerking met Princes gaat over het transparant delen van informatie met het winkelend publiek op een consistente, geloofwaardige manier, zodat de consument een weloverwogen beslissing kan nemen en op ons voedselsysteem kan vertrouwen.' Naast het nieuwe initiatief heeft Princes recentelijk voor zijn multipacks tonijnstukken een volledige recyclebare verpakking geïntroduceerd. De plastic sleeve om de verpakkingen is ingeruild voor een FSC-gecertificeerde kartonnen variant.
Animatievideo
Om het blockchain initiatief toe te lichten, lanceert Princes een animatievideo in samenwerking met Edelman Amsterdam. In de animatie wordt men meegenomen in de wereld van Princes. De animatie is onder andere te zien via de website en YouTube.
(PvWK)
*Nielsen Food Open Market MAT P8, 2020
Over Princes
' Met een wereldwijd leveringsnetwerk en een portfolio van producten onder eigen merk is Princes een van de grootste levensmiddelen- en drankengroepen in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf is gespecialiseerd in het aankopen en produceren van kwaliteitsproducten en als een toonaangevende internationale leverancier van levensmiddelen kopen miljoenen consumenten in heel Europa dagelijks onze merken en producten. Het hoofdkantoor van Princes is gevestigd in Liverpool (VK). De groeiende aanwezigheid op het Europese vasteland wordt aangestuurd vanuit Nederland. In Polen, Frankrijk en Italië heeft Princes verkoopkantoren. In Mauritius heeft Princes een tonijnverwerkingsfaciliteit. Meer informatie over de duurzaamheidsstrategie van Princes tonijn staat hier. '
(bron: Princes)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- infographic
- verhaal
- schub
- duurzaam
- QR-codes
- Edelman
- Princess
- vis
- nieuw
- blik tonijn
- verpakkingslijn
- visreis
- MSC
- vangst
- zee
- producten
- uitgestorven
- visser
- lijngevangen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Lidl verrast met sterrestaurant voor iedereen
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in Dom Pérignon Society
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in opkomst - AI schuift aan
- Heineken daagt voice note-cultuur uit
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in... 22-12-2025
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




